אור הפרשה

אור הפרשה

תְּנוּ לָכֶם מוֹפֵת וַיַּשְׁלִיכוּ אִישׁ מַטֵּהוּ וַיִּהְיוּ לְתַנִּינִם וַיִּבְלַע מַטֵּה אַהֲרֹן אֶת מַטֹּתָם (ז, יב) מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן בָּאוּ אֶל פַּרְעֹה

וַאֲפִלּוּ בְּהַסְתָּרָה שֶׁבְּתוֹךְ הַסְתָּרָה הַקָּבָּ”ה מְדַבֵּר עִם מֹשֶׁה רַבֵּנוּ מִתּוֹךְ הַסְּנֶה – “וַיַּרְא ה’… וַיִּקְרָא אֵלָיו אֱלֹקִים מִתּוֹךְ הַסְּנֶה” (שְׁמוֹת

זירוז הגאולה בלימוד התורה אֹסְרִי לַגֶּפֶן עִירוֹ וְלַשּׂרֵקָה בְּנִי אֲתֹנוֹ כִּבֵּס בַּיַּיִן לְבֻשׁוֹ וּבְדַם עֲנָבִים סוּתוֹהָ  (בראשית מט, יא). הָ”אוֹר

הגשה לתפילה כהגשה למלחמה “וַיִּגַּשׁ אֵלָיו יְהוּדָה וַיֹּאמֶר בִּי אֲדֹנִי יְדַבֶּר נָא עַבְדְּךָ דָבָר בְּאָזְנֵי אֲדֹנִי וְאַל יִחַר אַפְּךָ בְּעַבְדֶּךָ

הַשְׁלֵךְ עַל ה’ יְהָבְךָ וְהוּא יְכַלְכְּלֶךָ “וַיְהִי מִקֵּץ שְׁנָתַיִם יָמִים וּפַרְעֹה חֹלֵם” (בראשית מא, א) פירש רבינו האור החיים הקדוש

הנסיונות מכשלים ומעמידים את האדם

כיצד הצליח יעקב לא להיות מושפע מלבן

זהירות שלא לבטל את יעקב אבינו מלימוד התורה

שמירת מסורת הדורות מדור דור

מסכת דרך ארץ “וַיָּקָם אַבְרָהָם מֵעַל פְּנֵי מֵתוֹ” (בראשית כג, ג). בפרשה זו אנו זוכים ללמוד הרבה מהלכות דרך ארץ.

התחסדות על חשבון הזולת וַיִּשָּׂא עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים נִצָּבִים עָלָיו וַיַּרְא וַיָּרָץ לִקְרָאתָם מִפֶּתַח הָאֹהֶל וַיִּשְׁתַּחוּ אָרְצָה… יֻקַּח

שכר העושה מצוה במסירות נפש

נח לשמים ונח לבריות “אֵלֶּה תּוֹלְדֹת נֹחַ, נֹחַ..” (בראשית ו, ט). הגאון הגדול רבי יהודה צדקה ע”ה רגיל היה לומר

עיקרו של יום הכיפורים לתפילה וזעקה מכל הלב

הקבלה הגדולה לראש השנה - לימוד המוסר בעקביות

ה' ילחם לכם ואתם תחרישון

והוי דן את כל האדם לכף זכות

קיום המצוות כל יום בפני עצמו

עִבְדוּ אֶת ה’ בְּשִׂמְחָה וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם … (דברים ז, יב). פרשתנו פותחת בלשון

כחה של תפילה וָֽאֶתְחַנַּן אֶל ה’ בָּעֵת הַהִוא לֵאמֹֽר (דברים ג, כג). רבותינו אומרים  שמשה רבינו התפלל תקט”ו (515) תפילות

הדרך להוכיח את עם ישראל בלא לפגוע באף יהודי

נסיונות ומסעי האדם במעגל החיים

להיות נועז בעבודת ה' לקראת ביאת משיח צדקנו

את עם ישראל לא מנצחים בכח הזרוע, כי כוחם רוחני!

חוקה חקקתי זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה אֲשֶׁר צִוָּה ה’ לֵאמֹר.. (במדבר יט, ב). אמר הקדוש ברוך הוא חקה חקקתי גזירה גזרתי

מלחמתו של משה רבינו כשופגעים בכבוד שמים, אך על כבוד עצמו אינו מקפיד

תלוי איך אומרים את הדברים ” וְהָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר שָׁלַח מֹשֶׁה לָתוּר אֶת הָאָרֶץ וַיָּשֻׁבוּ וַיַּלִּינוּ עָלָיו אֶת כָּל הָעֵדָה לְהוֹצִיא

שבחו של אהרון הכהן שלא שינה בהדלקת הנרות על אף כל ההתגרשות הגדולה

הקשר בין הפרשה הארוכה ביותר בתורה, לפרק הגדול ביותר בתהילים ולמסכת הגדולה ביותר בש"ס

מימוש היעוד והתפקיד של כל יהודי בעולם

חומר איסור הלוואה בריבית והטעם שאינו קם בתחיית המתים

זהירות הגדולים בחינוך הילדים המחקים את מעשיהם ועושים כמותם. זהירות בשלום הבית בין הבעל לאשה

מעלת וחשיבות אחדות ואהבת כל יהודי ויהודי

חשיבות מצוות הטהרה בעם ישראל

מידת הענווה וההכנעה המביאה לגדולה

המחשת אהבת ה' יתברך לעם ישראל בחג הפסח

לימוד תורה העולה לשמים הוא רק לימוד שנעשה לשם שמים

השכר הגדול שמקבל האדם בזכות מידת הענוה

חכמת הנשים בעידוד בעליהם לעליה בתורה ויראת שמים. שכר מסירות נפש לזיכוי הרבים

מעלת שמירת השבת הקדושה

ברית כרותה לשפתים וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת זָךְ כָּתִית לַמָּאוֹר לְהַעֲלֹת נֵר תָּמִיד (שמות כז,

שולחנו של אדם מכפר עליו “וְעָשִׂיתָ שֻׁלְחָן עֲצֵי שִׁטִּים אַמָּתַיִם אָרְכּוֹ וְאַמָּה רָחְבּוֹ וְאַמָּה וָחֵצִי קֹמָתוֹ… וְנָתַתָּ עַל הַשֻּׁלְחָן לֶחֶם

חכמת ה'שולחן ערוך' החמישי

שמיעה ללא מעשה אינה חשובה שמיעה. מעלת יתרו ששמע הבין ועשה מעשה

הטעם שנותנים מאכל לציפורים בשבת שירה. סגולת וכח השבת הקדושה שממנה מתברכים כל ששת ימי השבוע

לֵץ תַּכֶּה וּפֶתִי יַעְרִם “וּלְמַעַן תְּסַפֵּר בְּאָזְנֵי בִנְךָ וּבֶן בִּנְךָ אֵת אֲשֶׁר הִתְעַלַּלְתִּי בְּמִצְרַיִם וְאֶת אֹתֹתַי אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בָם וִידַעְתֶּם

האמונה הטמונה בכל יהודי ויהודי

הבא להיטהר מסייעין בידו “וַתֵּרֶד בַּת פַּרְעֹה לִרְחֹץ עַל הַיְאֹר וְנַעֲרֹתֶיהָ הֹלְכֹת עַל יַד הַיְאֹר וַתֵּרֶא אֶת הַתֵּבָה בְּתוֹךְ הַסּוּף

הוֹכַח לְחָכָם וְיֶאֱהָבֶךָּ בברכת יעקב לבניו טרם מותו אמר להם “הִקָּבְצוּ וְשִׁמְעוּ בְּנֵי יַעֲקֹב וְשִׁמְעוּ אֶל יִשְׂרָאֵל אֲבִיכֶם” (בראשית מט,

 כִּי עוֹף הַשָּׁמַיִם יוֹלִיךְ אֶת הַקּוֹל “וַיִּגַּשׁ אֵלָיו יְהוּדָה וַיֹּאמֶר בִּי אֲדֹנִי, יְדַבֶּר נָא עַבְדְּךָ דָבָר בְּאָזְנֵי אֲדֹנִי וְאַל יִחַר

קץ שם לחושך “וַיְהִי מִקֵּץ שְׁנָתַיִם יָמִים וּפַרְעֹה חֹלֵם” (בראשית מא, א) דרשו רבותינו (בראשית רבה פט, א) קץ שם

הנתון ביד שמשיו של ה' יתברך נתון אך ורק בידי שמים. כח הבחירה של האדם.

אני חומה – זו תורה “וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב מַלְאָכִים לְפָנָיו אֶל עֵשָׂו אָחִיו אַרְצָה שֵׂעִיר שְׂדֵה אֱדוֹם: וַיְצַו אֹתָם לֵאמֹר כֹּה

בכח התפילה לשנות את הטבע “וְעֵינֵי לֵאָה רַכּוֹת וְרָחֵל הָיְתָה יְפַת תֹּאַר וִיפַת מַרְאֶה” (בראשית כט, יז). רבותינו שואלים (בבא

לא להפסיק להתפלל גם כשרואים שהתפילה עדין לא משפיעה

התמודדות בניסיונות החיים וקימה מן הנפילות

הצלחות האדם נקבעות משמים, ועל האדם לעשות בסה"כ השתדלות

הסבלנות מועילה מורנו ורבנו, הדרת תפארת עם ישראל, הראשון לציון מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק”ל ששבוע שעבר מלאו שלוש להסתלקותו

הנתינה מרבה אהבה ואחווה “קַח לְךָ מִכָּל מַאֲכָל אֲשֶׁר יֵאָכֵל וְאָסַפְתָּ אֵלֶיךָ וְהָיָה לְךָ וְלָהֶם לְאָכְלָה” (בראשית ו, כ”א). דרשו

בשביל התורה שנקראת ראשית בְּרֵאשִׁית בָּרָא אלוקים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ (בראשית א, א). התורה מתחילה במילה “בראשית” ורבותינו במדרש