הפתגם הידוע "טלית שכולה תכלת" אותו אמר קורח למשה רבנו בשעת מחלוקת קורח ועדתו, אך הפתגם הזה הוא בדיוק הפך האמת, והוא עושה עוול. אנו נסביר במהלך המאמר הזה את מחלוקת קורח ועדתו ואיך זה בעצם מתקשר לפתגם, ואיך הפתגם הזה הוא הפך האמת.
מי היה קורח?
קורח היה בן דודו של משה רבנו ושל אהרן הכהן הצדיק. הוא היה עשיר גדול וגם חכם וצדיק לפני המחלוקת.
מה גרם לו לעשות את המחלוקת על משה רבנו ואהרן הכהן?
כמו שכבר אמרנו קורח היה בן דודו של משה רבנו, אבל הוא היה "הבכור" כלומר אביו היה הגדול במשפחה ולא אביו של משה – עמרם. אשתו של קורח הסיתה אותו למרוד במשה רבנו.
מה אמרה אשתו של קורח לקורח שגרם לו להתחיל במחלוקת?
אשתו של קורח אמרה לו, משה זה, מבקש לבזות אתכם – הוא גילח את כל הלווים ולא השאיר להם שערה אחת על הגוף, ראה איך אתה נראה מגוחח, ענה לה קורח – גם הוא גולח. אמרה לו, ראה משה זה, מבקש שררה רק לעצמו ולוקח לעצמו מעשרות, אמר לה קורח – גם אנחנו וכל הלווים מקבלים. אמרה לו אשתו, ראה משה זה, לקח את אחיו ונתן לו כהונה, קורבנות ציבור ותרומות – אמר לה צדקת.
על מה הייתה מחלוקת קורח ועדתו?
המחלוקת התחילה כמחלוקת על שררה ועל מי יהיה כהן, אבל המשיכה למשהו הרבה יותר קריטי ומשמעותי. קורח החל לטעון כנגד משהו, אם יש ליהודי טלית שכולה תכלת, האם צריך גם פתיל תכלת? ענה לו משה כן.
מה הייתה כוונת קורח? מה הוא רצה לומר שהוא שאל את משה על הטלית שכולה תכלת?
קורח רמז, אתה מנהיג, אם כל ישראל קדושים, למה צריך אותך? למה לא כל העם יכול להיכנס לפני ולפנים לבית קודש הקודשים? למה צריך היררכיה? למה צריך הבדלים ומעמדות – כולם קדושים! ענה לו משה, נכון שבתכלית כולם קדושים, אבל בחיצוניות, בבחירה, יש הבדלים לכן, גם אם כל העדה קדושים יש מנהיג וראש לעם ישראל.
מה עוד טען קורח?
קורח שואל את משה, אם בבית יש המון ספרי תורה, האם צריך מזוזה?
מה כוונתו של קורח?
קורח שוב טוען נגד משה, אתה צדיק, אבל גם עם ישראל עוסק בתורה וכולם צדיקים, למה צריך צדיק אחד "מתנשא" מעל כולם? למה צריך נשיא? למה צריך כביכול מזוזה בעם ישראל? הרי כולם קדושים ועוסקים בתורה.
מה ענה לו משה?
כן, צריך אמר לו משה, צריך מנהיג ובחינת משה בכל דור, אדם שמעביר את התורה, שכולל את כל נשמות עם ישראל, כמו שהמזוזה כוללת את ההכרזה העיקרית של היהודי, שמע ישראל השם אלוקינו השם אחד. כך צריך אחד שכל כולו דבקות בהשם שמחבר ומקשר את כל נשמות ישראל. כלליות ישראל.
מה עוד מתחבא בטענות של קורח ועדתו?
בין בטענה על טלית שכולה תכלת או על בית מלא ספרי תורה, קורח טוען שלפי השגתו על המצוות, מה הצורך במצווה בזמן שכל הבגד עשוי תכלת? או בית בספרי תורה, כלומר הצורך של האדם בטלית הוא כביכול רק בתכלת, ולא בציצית דייקא , ולכן ניתן לבטל את מצוות הציצית אם הטלית כולה תכלת, משה אומר לו, יש ציווי של השם, את הציווי אי אפשר להזיז במילימטר גם אם השכל אומר אחרת, גם אם ההיגיון האנושי טוען שניתן לבטל את המצווה בצורה המקורית שלה. הטענה הזאת היא גם רלוונטית היום, עם הטענות של הרפורמים וכו' שמזיזים את המצוות מהציווי המקורי, כי כך השכל שלהם אומר להם.
מה נעשה לבסוף עם קורח?
כמו שכולם יודעים, את קורח לסוף בולעת האדמה, ואת כל עדתו ואת כל רכושם.
את מי היא לא בולעת?
בני קורח לא מתו – כך אומרת הגמרא – למה? כי תוך כדי בליעת האדמה את קורח ועדתו הם צעקו להשם ועשו תשובה! ראו את הכוח של התשובה! בלב התופת, בלב ההמולה השם מוציא אותם מהגיהנם שנפער תחת רגליהם.
את מי עוד?
את און בן פלט – ראינו שאשתו של קורח הייתה המציתה של האירוע, וכאן יש לנו מקרה הפוך. איך אשה צדיקה יכולה לשנות את המציאות. אשתו של און בן פלט בבוקר המחלוקת משכנעת את האיש שלה לא להצטרף למחלוקת, היא מזכירה לו את יציאת מצרים, קריעת ים סוף ואת מעמד הר סיני שכולם השם עשה על ידי משה, תוך כדי – היא משקה אותו יין ומאכילה אותו מאכלי חלב וגבינות כבדות שמרדימות אותו – והיא הולכת – פורעת את שערה בפתח האוהל, ומסרקת אותו. וכך היא מבריחה את כל הגברים שמתקרבים – קורח רואה אותה ובורח מהמראה הלא צנוע.
מה עושה קורה היום ומה עתיד להיות איתו?
הגמרא מספרת על רבה בר בר חנה שהולך במדבר עם ישמעאלי אחד (שם קוד לצדיק נסתר) ואותו ישמעאלי מביא את רבה בר בר חנה לפתח הגניהם ששם עד היום הזה ממש נמצאים קורח ועדתו, ואותו היום היה ראש חודש, ובראש חודש מספר לו הישמעאלי שקורח ועדתו מקבלים הקלה בעונש ועולים לחלק העליון של הגיהנם – ושם הוא שומע אותם מתוך חור באדמה שעולה ממנו עשן הגיהנם צועקים "משה אמת ותורתו אמת".
מה עתיד להיות עם קורח?
האר"י הקדוש אומר "צדיק כתמר יפרח" – מדובר על קורח שהיה צדיק – ולעתיד לבוא בזמן הגאולה הוא עתיד לצאת מהעונש שלו בגיהנם ולזכות בגאולה השלימה בקרוב ממש אמן.