תלמוד תורה כנגד כולם
"וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹקים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ, וְהִנֵּה ה' נִצָּב עָלָיו" (בראשית כח, יב-יג).
יעקב אבינו עבר דרך ירושלים והר המוריה, והשמש שלא הייתה צריכה לשקוע כיון שהיה עדיין היום גדול, שקעה בפתע פתאום, אמר הקב"ה: צדיק זה בא לבית מלוני ואפטרנו בלא לינה? (חולין צא ע"ב), הצדיק הגיע למקום המקדש, כִּי בָחַר ה' בְּצִיּוֹן אִוָּהּ לְמוֹשָׁב לוֹ (תהילים קלב, יג), מקום בו נזבח אביו יצחק, ועל כן חייב הוא לשכב שם לפחות לילה אחת.
בחלום הלילה נגלה ה' יתברך אל יעקב אבינו, וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה (בראשית כח, יב), ונשאלת השאלה, מדוע דווקא בחלום נגלה אליו ה', ולמה לא נגלה אליו כשישב ועסק בתורה בישיבת שם ועבר במשך 14 שנה?
אלא, ה' יתברך לא רצה להפריע ליעקב אבינו מלימודו ולכן נגלה רק לאחר שסיים ללמוד והלך לישון! "תמשיך בני, תלמד, איני צריך להתגלות אליך עכשיו, גילוי התורה זה כמו גילוי השכינה!"
♦♦♦♦♦
בעניין זה מסופר שפעם אחת הגיעה אחותו של הגאון מווילנא אל אחיה לאחר שלא ראתה אותו שנים רבות והיה הרב יושב ועוסק בתורה, כשהגיע שאלה בשלומו, "שלום אחי היקר, מה שלומך?"
"שלום אחותי היקרה", ענה הגר"א, "ה' ישמור אותך, אם את רוצה להמשיך לדבר, אשתי נמצאת במטבח, תדברי איתה".
השתוממה אחות הגר"א ושאלה "ולא אדבר איתך?"
"כן, לא תדברי איתי, ברוך ה' שלומי טוב וגם שלומך", ענה הגר"א, "יהיה לנו הרבה מאוד זמן לדבר בעולם הבא לאחר שנות חיים ארוכים, כעת אין לי זמן לדבר, אני חייב לחטוף תורה, לחטוף מצוות", שיננא חטוף ואכול חטוף ושתי דעלמא דאזלינן מיניה כהלולא דמי- תלמיד חכם, שנון, חטוף תורה ומצוות ומעשים טובים כי העולם הזה דומה לחופה שנגמרת מהר, היום פה ומחר איננו (עירובין נד ע"א וברש"י שם).
ולמד זאת הגר"א מה' יתברך שלא הפריע ליעקב אבינו כשעסק בתורה בישיבת שם ועבר, בה היה צריך יעקב להכין את עצמו וללמוד את כל ארבעת חלקי השולחן ערוך על בוריים (שם ועבר-ראשי תיבות שו"ע), כדי להגיע לדרגת עִם לָבָן גַּרְתִּי (בראשית לב, ה), ותרי"ג מצוות שמרתי ולא למדתי ממעשיו הרעים (מדרש אגדה, הובא ברש"י שם). וזאת מפני שידע יעקב שלבן הרשע ירצה לעקור כל מיני הלכות מהשולחן ערוך, ולכן למדם הדק היטב, כדי שלא יצליח לבן לרמאותו.
♦♦♦♦♦
על פי הדברים הנ"ל אפשר לדרוש את הפסוק הפותח את הפרשה בדרך רמז, "וַיֵּצֵא יַעֲקֹב מִבְּאֵר שָׁבַע וַיֵּלֶךְ חָרָנָה, וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם כִּי בָא הַשֶּׁמֶשׁ וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא" (בראשית כח, י-יא).
וַיֵּצֵא יַעֲקֹב – זו הנשמה.
מִבְּאֵר – מבאר הנשמות, ממקור הנשמות תחת כסא הכבוד.
שָׁבַע – לאחר שנשבעה, כמו שאומרת הגמרא בנידה (דף ל ע"א) שמשביעים את נשמת האדם קודם ביאתה לעולם, תהיה צדיק ואל תהיה רשע.
וַיֵּלֶךְ חָרָנָה – מיד שבאה לעולם בא איתה גם החרנה- היצר הרע, לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ (בראשית ד, ז), שמנסה להכשילו בכל כוחו ומעמיד כנגדו ניסיונות קשים מיני ים.
וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם – אין פגיעה אלא לשון תפילה (ברכות כו ע"ב), צריך לזעוק להקב"ה שיציל אותנו מיצרנו הרע!
וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו- אין אבנים אלא תורה שנאמר וְכָל בָּנַיִךְ לִמּוּדֵי ה' וְרַב שְׁלוֹם בָּנָיִךְ (ישעיה נד, יג), אל תקרי בניך אלא בוניך (ברכות סד ע"א), קח את אבני התורה ותזרוק אותם על יצר הרע. תשב ותעסוק בתורה והקב"ה יכניע לך את היצר הרע, בראתי יצר הרע בראתי לו תורה תבלין (קידושין ל ע"א).
התרופה להכניע את היצר הרע זו התורה הקדושה, ככל שנעסוק בה יותר, נצליח להכניע את היצר הרע יותר! (וע"ע במסילת ישרים פ"ה בעניין זה).
יהי רצון שנזכה להגות בתורה תמיד, ונראה בקרוב בגאולת ישראל השלימה, אמן.
.
.