התפילין והפרשיות הכתובות בהם – מה מסמלים התפילין ביהדות?

tefillin

גדולה מצות תפילין שכל המניחן מאריך ימים שנאמר "ה' עליהם יחיו" (טור אורח חיים סימן ל"ז).

מה מסמלים התפילין ביהדות?

תפילין של יד מסמלים את מעשיו של האדם, תפילין של ראש מסמלים את מחשבתו. משום שלאדם יש רעיונות ומחשבות שונות התפילין של הראש מחולקות בתוכם ל- 4 תאים נפרדים הנקראים בתים, אך משום שמעשיו של האדם צריכים להיות מאוחדים עם רוח המסורת היהודית יש רק תא אחד בתפילין של יד, בו מוכנסות כל הפרשיות.

אילו פרשיות מוכנסות לתוך התפילין?

בתפילין של יד כל ארבעת הפרשיות (פרשת קדש לי כל בכור, פרשת והיה כי יביאך, פרשת שמע ישראל, ופרשת והיה אם שמוע) כתובות בקלף אחד, פרשה אחרי פרשה, ואילו בתפילין של ראש כל פרשה כתובה על קלף אחר, וכמו שכבר ציינו כל קלף נכנס לתא נפרד בתוך התפילין של ראש.


מהו סדר הפרשיות הכתובות?

ישנן ארבעה שיטות לסידור הפרשיות בתפילין של ראש:

שיטת רש"י: קדש, והיה כי יביאך, שמע, והיה אם שמוע, ובתפילין של ראש הפרשה הראשונה נמצאת בתא השמאלי של המניח (כאשר מניח התפילין מניח אותם על ראשו, הפרשה הראשונה נמצאת בצד שמאל, השנייה מימינה וכן עלאה).

שיטת השימושא רבא: סדר הפרשיות בתפילין של ראש זהה לסדר של שיטת רש"י אך כאן הפרשה הראשונה נמצאת בצד הימני של המניח (ההיפך מהסדר של שיטת רש"י).

שיטת רבינו תם: על פי שיטת רבינו תם סדר הפרשיות שונה משיטת רש"י והסדר שלהם הינו פרשת קדש, פרשת והיה כי יביאך, פרשת והיה אם שמוע, ולבסוף פרשת שמע ישראל, וסדר הנחת הפרשיות בתפילין של ראש הינו מצד שמאל (של מניח התפילין).

שיטת הראב"ד: בשיטה זו סדר הפרשיות בתפילין של הראש הינו כשיטת ריבו תם, אך סדר ההנחה הפוך, הפרשה הראשונה מונחת בצידו הימני של המניח.

אין מנהג אחיד בעניין הקדמת הנחת התפילין לפני גיל 13 אך הרוב נוהגים שלושים יום לפני מלאת שלש עשרה לחנכו להניח תפילין, כדי שיתאמן ויתרגל לסדר הנחת התפילין ודיניה ויוכל לקיים את המצווה כהלכתה ביום כניסתו לעול מצוות.

בתפילין של יד ישנן 2 שיטות לסדר כתיבת הפרשות:

רש"י: לפי הסדר שהם כתובות בתורה – "קדש לי כל בכור", "והיה כי יביאך", "שמע ישראל" ו"והיה אם שמוע".

רבינו תם: רבינו תם חולק על שיטת רש"י בשני הפרשות האחרונות והסדר שהוא קבע הינו: "קדש לי כל בכור", "והיה כי יביאך", "והיה אם שמוע" ולבסוף "שמע ישראל".

לבסוף השולחן ערוך פסק שיש להניח כדעת רש"י משום שכך הוא מנהג העולם, אך יראי השם מניחים גם תפילין של רש"י וגם תפילין רבינו תם (תפילין שכתובים על פי הסדר של שיטת רבינו תם).

Exit mobile version