כל שלהי אוגוסט ספטמבר בואכה אחרי החגים, הופכות כתבות בנושאי הוראה וחינוך לרלוונטיות מאד.
בספטמבר 2015 פורסם בקול רעש גדול סקר שהוצג בעיתונות בכותרת: "בורות המורים" ובו פורסם מבחן שעברו כל רועי הצאן האנושי בישראל, שתוצאותיו, כך הסתבר – היו עגומות מאד מאד.
במערכת החינוך הגיבו בתדהמה להישגיהם העלובים של המורים שהשתתפו בסקר שעל שאלותיו הבסיסיות התקשו רובם לענות.
בתשובה לשאלה "לאילו מדינות יש גבול עם ישראל?" השיבו נכונה רק 52% מהמורים.
רק 24% ידעו לנקוב בתאריך הלועזי שבו נרצח רה"מ יצחק רבין, כאשר התקבלו תשובות מביכות כגון "בסביבות פברואר", "בשנות ה־80" וב "11 בספטמבר"…
מורים נאורים במדינה הנאורה של עם הספר אכזבו קשות את ראשי המערכת. והצעות חוק החלו לעלות בנושא מיד עם פתיחת מושבה של הכנסת.
בימים אלו התקבלה הודעה, כי משרד החינוך מוביל מהלך, שבמסגרתו מורים חדשים יצטרכו לעבור מבחני אישיות וידע כללי כתנאי קבלה לעבודה במערכת החינוך .
מדובר בתהליך שאמור להשביח את איכות עובדי ההוראה.
עד היום מורה שביקש/ה להתקבל לעבודה בבית ספר נדרש/ה לעבור ראיון אישי אצל מנהל/ת המוסד בלבד.
הרפורמה החדשה שעליה עמלים בימים אלה במשרד החינוך תדרוש מהמורים שירצו להיקלט במערכת החינוך לעבור תהליך התאמה שיורכב ממבחני אישיות, וממבחני ידע כללי.
ראשי האקדמיה והמכללות חצויים בדעתם לגבי המהלך. מחד, הם מסכימים כי יש לשדרג את החומר ההוראה האנושי. מאידך, הם סבורים, כי הם מנפים אותם בעצמם בבואם להתקבל ללימודים במכללות, וכי משוכה נוספת שתעמוד בפני סטודנטים להוראה בטרם יוכלו להתקבל לעבודה, תהווה שיקול שלא למוד מלכתחילה את המקצועה.
"הילדים היום אינם הילדים שלפני עשרים ושלושים שנה", אומרת שולה בריח – מורה בבית ספר לבנות בחדרה. "החומר שונה לחלוטין. ילדים יודעים יותר, מוצפי ידע יותר. בעידן שבו מנועי חיפוש נגישים לכל, מורה איננו כבר הסמכות היחידה לידע. ולכן, המורים צריכים להתאים את עצמם ולחנך באופן שונה והולם את התקופה".
"אני אישית מכירה מורות שמאייתות באופן שגוי בקבוצות הוראה בווצאפ" אומרת יהודית כהן – מורה בגיל הפנסיה, ממצפה נטופה שבצפון. "מן הראוי שמהפך יתחולל. שהצעת חוק באשר לסף הכניסה של מורה להורות בבית ספר, יעלה – ולא במעט. לא ייתכן שמורים יהיו עילגים או דיסגרפיים. חייבים ללמד את המורים!".