הילד הולך יום יום לגן הילדים. איך נוכל לדעת אם טוב להם שם? שלומית זערור, יועצת חינוכית, עם עצות.
"יש דברים שהם כמו סימנים" אומרת שלומית. "כשהורים שמים לב לדברים הללו, הם יכולים להיות בטוחים – פחות או יותר, שהם שמו את אוצרם במקום הנכון".
ילד זקוק לעצמאות. האם האסלה נמוכה מספיק ? האם הכיור לנטילת ידיים נוח ונגיש? האם יש סבון נוח לשימוש? האם יש אפשרות בחירה של פעילות – כלומר, לפחות שני דברים שאפשר לעשות באותו זמן.. לפעמים לא מתחשק לילד לשחק במשחק מסוים. האם יש לו בחירה?
להלן הסימנים/שאלות שחייבת כל אם, לענות לעצמה עליהן:"כמובן שתמיד" מדגישה שלומית, "האינטואיציות הטבעיות כאימהות, הן שכדאי שינחו אותנו".
- הילד/ה אוהב/ת מקום שבו האווירה נעימה ורגועה, מקום בו מחייכים וצוחקים, מקום שהצלילים בו נעימים לאוזן, והצבעים לעין. ושלא יהיו בו יותר מידי מאלו או מאלו, כדי לא לבלבל את חושיו/יה העדינים של הילד/ה.
- המקום אמור להיות קריר ונעים בקיץ, וחמים בחורף.
- בטיחות – שלא יהיו מדרגות בלתי צפויות, או חומרים מסוכנים, שהחצר תהיה נקיה והמתקנים בטיחותיים ולא שבורים.
- איך הסדר והניקיון בגן? איך שמירת ההיגיינה? איך נראים הילדים – מנוזלים ומלוכלכים? נואשים ובוכים? אנחנו מקווים מאד שלא!.
- מאידך – סדר וניקיון קפדניים מידי אינם רצויים. זה לא צבא כאן…
- כמה מקום לרוץ, לזחול ולשחק יש בחדר? ילד זקוק למרחב כדי לתרגל את יכולת התנועה שלו המתפתחת וממשיכה להתפתח, בשנים הראשונות לחייו.
- הסביבה – האם היא מגוונת ועשירה? הקישוט שתלוי בראש חודש חשוון, לא נשאר שם עד פורים – נכון? הדברים שינועו, שיהיה מעניין, צבעוני, מגרה. אין זה מספיק שהגננת עצמה מקסימה ועשירה באישיות שלה.
- ילד אוהב לנסות דברים בעצמו. כדאי שהמדפים של המשחקים הפשוטים (בובות, כלים וכדו') יהיו בהישג ידו שהוא יוכל לשלוף אותם בעצמו.
- אוכל – מגיל שנה ומעלה כדאי שהילד יאכל בעצמו. זה מפתח אותו מאד. לא נורא שיתלכלך קצת. תמיד ניתן לנקות אחרי.
- ילד זקוק לעצמאות – האם האסלה נמוכה מספיק? האם הכיור לנטילת ידיים נוח ונגיש? האם יש סבון נוח לשימוש?
- האם יש אפשרות בחירה של פעילות – כלומר, לפחות שני דברים שאפשר לעשות באותו זמן? לפעמים לא מתחשק לילד לשחק במשחק מסוים. האם יש לו בחירה?
- לפעמים ילד לא עייף בשעת המנוחה. כמובן שאין להכריח אותו לישון. יש להציע לו פעילות שקטה אחרת (בסדר. לא אמרנו שהוא צריך להתרוצץ בחדר ולהעיר את כל הילדים הישנים אבל בהחלט הוא אמור למצוא מה לעשות עם עצמו בשעת השינה, ובדממה).
- החשוב מכל – האם הגננת מחייכת? האם הילדים אוהבים אותה? מרגישים איתה בנוח? לא פוחדים אלא ממושמעים מתוך יראת כבוד ואהבה?!
היחס הרגשי הוא החשוב ביותר. ילד מצפה ליחס טוב ואוהד גם מגננות שהוא שרוי בחברתן רבע יום בלבד.