אביב הגיע פסח בא. חול המועד פסח, אתה מגיע לבית הכנסת בשכונה,טלית ומחזור ביד, חולצה לבנה מכנס מחויט, מחכה כבר לקרוא את ההלל של חג הפסח הכשר והשמח. משמאלך מבוגר מהיישוב, מימינך בחור צעיר מבולבל שמוציא את התפילין מהכיסוי, מברך ומתחיל להניח על זרועו וראשו עד שאחד מהמתפללים מזכיר לו שיום חג היום ואנו פטורים ממצוות התפילין. מכיר את הסיטואציה? האם מניחים תפילין בחול המועד? תשובה גסה: מנהג רוב קהילות ישראל לא להניח תפילין בחול המועד.
אז מניחים תפילין בחול המועד או לא?
השאלה העיקרית האם מניחים תפילין בימים כמו חול המועד שנויה במחלוקת בין ראשוני ישראל. עיקר המחלוקת היא בין הספרדים לבין האשכנזים. המצב בחול היה שהאשכנזים כן היו מניחים תפילין מחיר בחול המועד, הספרדים לא היו מניחים ושאר קהילות ישראל היו נוהגים כמנהגם אבותם. לאחר עליית כל יהודי העולם ובגמר הגלות לארץ ישראל, נהגו כולם שלא להניח תפילין מחיר בארץ ישראל בחול המועד סוכות וחול המועד פסח. ללא כל חילוקי דעות בתוך קהילות ישראל. אז איך שינו האשכנזים את מנהגם שהיו מניחים תפילין בחול המועד? כאשר יהודי אשכנז עלו לארץ ישראל, הם ראו מחויבות למנהג המקום, שלא להניח תפילין במועדים, וכך נהגו גם הם.
מתי חוזרים להניח תפילין?
יום אחרי חול המועד, נקרא "איסרו חג", לא נרחיב מהי מהות היום הזה, אך רק אציין שביום הזה חוזרים להניח תפילין.
הטעם הנפלא שלא מניחים תפילין בשבת קודש
שבת קודש, מגיעים לבית כנסת, הפעם לא מתבלבלים כיוון ותפילין נחשבים כמוקצה לעם ישראל. אז למה לא מניחים תפילין בשבת קודש? הטעם הוא פשוט וברור, לא מניחים תפילין בשבת קודש מכיוון ויום השבת הוא אות בין עם ישראל לקב"ה, ומצוין ספר שמות "כי אות היא ביני וביניכם", ז"א אות היא – שבת קודש, ביני – הקב"ה, וביניכם – עם ישראל, ואם נניח תפילין, שגם הם נחשבים כאות לעם ישראל, יוצר מצב של זלזול ליום השבת. אותו סיפור בימים טובים וחול המועד, לא מניחים תפילין מכיוון ויהיה מצב של זלזול באותם אותות שניתנו לעם ישראל.
כל ההלכות הללו שקיבלנו במעמד הר סיני ובחג מתן תורה, חלקם החלו כמנהגים וחלקם כהלכות מהתורה שבכתב ובעל פה, אנחנו בתור העם הנבחר שזכה לקיים את המצווה הגדולה הזאתי, נקיים את כל המצוות הנלוות למצוות התפילין.