פרשת שמות

644664

רוח ישראל סבא

"וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרָיְמָה אֵת יַעֲקֹב אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ" (שמות א, א).

לכאורה לא מובן, אֵת יַעֲקֹב אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ, וכי בכל בית ובית ובכל משפחה ומשפחה היה נמצא יעקב אבינו? הרי יעקב אבינו היה רק אחד, וכיצד יתכן שהיה נמצא בכל בית ובית מבתי היהודים שירדו למצרים.

אלא המפרשים מסבירים שישנם שני סוגים של יעקב אבינו, יש את יעקב אבינו הגשמי, הפיזי, גופו הקדוש של יעקב אבינו, ויש את נפשו ורוחו של יעקב אבינו. על אף שבמציאות לא יתכן שחלק יעקב הגופני היה בכל בית ובית, אולם חלק יעקב הרוחני שכן ודר בכל בית ובית ובכל משפחה ומשפחה ממשפחת יעקב אבינו שירדה למצרים.

הגוף הוא אחד בלבד, אך הנשמה, הרוח, איננה מוגבלת במספר, כל בית יהודי נשא עמו את רוחו של יעקב, כלומר הם יישמו למעשה את ההדרכה והכוונה אשר נטע בהם יעקב אביהם, בכל מעשה שביקשו לעשות, בחנו קודם לכן האם דעתו של יעקב סבא היתה נוחה ממעשה כזה, אם הגיעו למסקנה שלא-נמנעו מלעשותו.

וכדי להסביר זאת יותר נמחיש, בא הילד ראובן הקטן ושואל את אביו, "אבא, האם אפשר לערבב בכפית הזו את החלב?"

"לא בני היקר, סבא יעקב לימד אותנו שאסור, כיון שהכפית הזאת בשרית ונאמר בתורה לֹא תְבַשֵּׁל גְּדִי בַּחֲלֵב אִמּוֹ (שמות כג, יט), התורה הקדושה נתנה לנו ציווים מסויימים כדי שנזכך בכך את גופנו וניישר את אורחותינו".

ממשיך הבן ושואל, "אבא, האם בשבת אני יכול לקחת את המספריים והפטיש ולטלטלם למקום אחר?"

"לא בני היקר, סבא יעקב לימד אותנו שאסור לטלטל מוקצה בשבת, אך אם אתה צריך לשבת במקום שנמצא הפטיש והמספריים-מותר לטלטלם, כיון שהטלטול הוא לצורך מקומו (וכלי שמלאכתו לאיסור מותר לטלטלו לצורך גופו ומקומו, כמבואר בשו"ע סימן ש"ח סעיף ג'), אך סתם לטלטלו אסור, וכל זה לטובתנו ולתועלתנו, כדי שנרגיש את מנוחת השבת, מְנוּחָה שְׁלֵמָה שֶׁאַתָּה הוּא רוֹצֶה בָהּ, יַכִּירוּ בָנֶיךָ וְיֵדְעוּ כִּי מֵאִתְּךָ הִיא מְנוּחָתָם, וְעַל מְנוּחָתָם יַקְדִּישׁוּ אֶת שְׁמֶךָ (מנוסח תפילת מנחה של שבת)"

מצטרפת הבת הקטנה רבקה לשיחה ושואלת את אביה, "אבא, האם מותר לרוץ ולקפץ בשבת?"

"בתי היקרה, סבא יעקב לימד אותנו שבשבת קודש צריכים אנו להידמות לבני מלכים, ולכן אין לנו לרוץ אא"כ הריצה היא לדבר מצווה, כיון שכשרואים אדם רץ בשבת חושבים שהוא רץ לעשות מסחר וכדו', ואין דרכו של מלך למהר ולרוץ".

ממשיכה הבת ושואלת, "אבא, מה מברכים על שומשום, מה הסבא יעקב אומר על כך?"

"בתי היקרה, סבא יעקב לימד אותנו שעל שומשום מברכים בורא פרי האדמה, כיון שגודל באדמה".

רוחו של יעקב אבינו נמצאת ושוכנת בכל בית ובית יהודי, וזוהי כוונת התורה באומרה "אֵת יַעֲקֹב אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ"- בכל בית ובית ובכל משפחה ומשפחה יסדו לעצמם את דמותו של הסבא קדישא יעקב אבינו, ולא זזו ממנה, לא עשו צעד גדול או קטן ללא דמות דיוקנו של יעקב אבינו, אלא הלכו על פי דרכיו והנהגותיו שהנחיל להם לדורות עולם ולנצח נצחים.

יהי רצון שנזכה לקרב את ליבות ישראל לשוב לדרך האבות הקדושים, דרך ישראל סבא, באהבה ואחווה שלום ורעות, ונזכה בזכות זה לראות במהרה בגאולה השלימה, בביאת משיח צדקנו ובבניין בית המקדש במהרה בימינו, אמן.

Exit mobile version