האחדות השלימה
"אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם לִפְנֵי ה' אלוקיכם" (דברים כט, ט).
אימתי עם ישראל יכולים לעמוד ניצבים וחזקים ?"כֻּלְּכֶם"- כשכולם נמצאים באחדות שלימה, כשאחד יעזור ויתמוך בשני ויראה בטובתו של השני.
ולהמחשת העניין מובא בספרים מעשה באדם זקן שלפני פטירתו כינס את עשרת ילדיו וביקש מכל אחד מהם שיביא לו קנה סוף. הילדים הזדרזו לעשות ציווי אביהם, וכל אחד הגיש בתורו את קנה הסוף לאביו, חיבר האב את כל קני הסוף קשרם היטב וניסה לשוברם אך לא הצליח. קרא לאחד מבניו וביקש ממנו שינסה לשוברם, אך גם הוא לא הצליח, וכך ניסו שאר הבנים ולא הצליחו לשוברם.
לאחר מכן הפריד האב הזקן את הקנים, לקח כל קנה סוף בפני עצמו ושברו בקלות, העביר לבנו הבכור את אחד הקנים וביקש ממנו שישבור אותו, ואף הוא הצליח לשוברו בקלות ובלי מאמץ רב, וכך כל אחד מהבנים הצליח לשבור את קנה הסוף הבודד בקלות.
הבנים לא הבינו את פשר מעשיו של אביהם וחשבו שחלילה השתבשה עליו דעתו, אך האב הסביר את מעשיו ולימד מסר גדול לבניו: בתחילה כל הקנים היו מאוגדים וקשורים בחבילה אחת ולכן אף אחד לא הצליח לשוברם, אך לאחר שהתפזרו הקנים מחיבורם אפשר היה לשבור כל קנה וקנה בפני עצמו בקלות.
"והמסר הוא", המשיך האב, "אליכם בני, כל זמן שתהיו כולכם באגודה וחבילה אחת אף אחד לא יצליח לשבור אתכם ולהרע לכם, אך אם תיפרדו חלילה איש מעל אחיו וכל אחד ילך לדרכו, יצליחו לשבור אתכם ולהרע לכם, לכן בני, צוואתי אליכם שתישארו תמיד מאוגדים ומאוחדים וכך תצליחו תמיד לשרוד ולהצליח!"
ויעשו כולם אגודה אחת לעשות רצונך בלבב שלם (מנוסחת תפילות הימים הנוראים), כדי לשרוד ולעמוד איתנים באחרית הימים, בימי עקבתא דמשיחא המרובים בתלאות וקשיים, עלינו להתאסף כולנו יחד באחדות שלימה, באהבה ואחווה שלום ורעות.
וזהו שאומרת לנו התורה הקדושה, "אַתֶּם נִצָּבִים"- מתי תהיו עומדים ניצבים ואף אחד לא ישבור אתכם, "כֻּלְּכֶם"- כשכולכם תחיו ביחד, באחדות, באהבה ואחווה שלום ורעות. כדי לחיות באדות צריך לדעת לוותר, להיות מוכן להקריב מעצמי עבור חברי, אני נותן לו והוא נותן לי, להיזהר בכבוד וברגשות של השני, ולדונו לכף זכות. ברגע שנרגיש כולנו כאיש אחד בלב אחד הקב"ה יצטרף איתנו וישרה את שכינתו בתוכנו.
♦♦♦♦
החפץ חיים המשיל משל נפלא לאבא עשיר שעסק במסחר והרוויח כסף רב, לעת זקנותו החליט לחלק לילדיו מירושתו כדי שיוכלו להתפתח עוד בחיים חיותו, לכל ילד נתן מיליון דולר.
והילדים במקום שיעשו כולם אגודה אחת הם נלחמו ורבו אחד בשני, האח הזה פתח חנות למוצרי חשמל והאח השני התחרה בו ופתח אף הוא חנות למוצרי חשמל, וכך בזבזו כסף רב על התחרות ביניהם.
עד שהגיע אדם פיקח ואמר להם: "רבותי, חבל, אתם מבזבזים את כל הכסף על מלחמה בניכם, מדוע לא תתאגדו ותפעלו ביחד וכך תצליחו". שמעו הבנים לעצת החכמים והצליחו, וְשֹׁמֵעַ לְעֵצָה חָכָם (משלי יב, טו).
זה המשל, והנמשל, אומר לנו הקב"ה: "בואו בניי, אתם רוצים להיות נצבים חזקים ועומדים, אתם רוצים להרוויח? תהיו כולם ביחד, אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם (דברים כט, ט), תראו איך לעזור ולסייע אחד לשני, איך לראות בטובת השני וכך תצליחו".
♦♦♦♦
קרבים אנו לקראת יום הדין הגדול והנורא, בו נקיים אי"ה את המצווה החשובה של תקיעת שופר, שהיא מסמלת בין היתר על אחדות האומה היהודית, כל בית ישראל באים בהמוניהם ומתאספים בבתי כנסיות ובתי מדרשות, אנשים נשים וטף, כדי להתפלל יחד לפני בורא עולם ולהמליכו עלינו .
ברגע שנרגיש כולנו כאיש אחד בלב אחד, הקב"ה יצטרף יחד איתנו וישרה שכינתו בתוכנו, ואו אז אין לנו לפחד מאף אומה בעולם כי הוא היוצר, הוא הבורא, הוא השומר והמגן, הוא המחיה והממית, הוא המרפה, הוא הזן והמפרנס.
כמו כן מצוות השופר מרמזת על שיפור ותיקון המעשים, לא מספיק רק לשמוע את תקיעת השופר, אלא צריך להתעורר ולשפר את מעשינו, במצוות שבין אדם לחבירו ובין אדם למקום. תִּקְעוּ בַחֹדֶשׁ שׁוֹפָר (תהילים פא, ד), חדשו מעשיכם, שפרו מעשיכם (ויקרא רבה אמור כט, ו), על ידי שאנחנו משפרים את מעשינו בתפילות ובסליחות, בקיום התורה והמצוות וריבוי הצדקות, בִּצְדָקָה תִּכּוֹנָנִי (ישעיה נד, יד), על ידי אהבת הבריות, אהבת המסכנים, וְעִם שִׂמְחַתְכֶם הָאֶבְיוֹנִים זִכְרוּ, וְשִׁלְחוּ מָנוֹת לְאֵין נָכוֹן לוֹ (מתוך נוסח התפילה- פיוט לפרשת זכור). הקב"ה עומד מכסא דין ויושב על כסא רחמים, ומחדש עלינו שנה טובה ומבורכת.
יהי רצון שתתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה, שנת גאולה וישועה, שנה של הרמת קרן התורה ושהשפע והברכה לא ימוש מבתינו ומבתיכם לעולם, אמן.