פרשת וישלח תשעח

or haparasha1

סוד הצלחת יעקב

וַֽיְהִי-לִי שׁוֹר וַֽחֲמוֹר צֹאן וְעֶבֶד וְשִׁפְחָה, וָֽאֶשְׁלְחָה לְהַגִּיד לַֽאדֹנִי לִמְצֹא-חֵן בְּעֵינֶֽיךָ (בראשית לב, ו).

השאלה נשאלת, כיצד לא השפיע על יעקב אבינו חברתו של לבן הרשע ובניו, הרי דרך ברייתו של אדם להיות נמשך בדעותיו ובמעשיו אחר ריעיו וחביריו ונוהג כמנהג אנשי מדינתו (רמב"ם דעות פ"ו ה"א), ואוי לרשע ואוי לשכנו (סוכה נו, ע"ב).

אלא אפשר להסביר זאת באופן שכלי, אדם מתפעל מהשני בזמן שחושב שהוא אדם גדול וחשוב, אך אם האדם השני אינו נחשב בעיניו, הוא אינו מתפעל ממנו ולא לומד ממעשיו.

יעקב אבינו מעיד ש "וַיְהִי לִי" -לבן היה בעיניי כמו  "שׁוֹר וַחֲמוֹר צֹאן וְעֶבֶד וְשִׁפְחָה" – הוא היה חשוב בעיני כמו שור וחמור, עבד ושפחה, ולכן לא למדתי ממעשיו! יעקב אבינו היה בז למעשיו המושחתים של לבן הרשע ובני ביתו ולכן לא למד והתפעל ממעשיו.

בשולחן ערוך בהלכה הראשונה (סימן א' סעיף א') כותב הרמ"א ולא יבוש מפני המלעיגים עליו בעבודת ה'. אחד הדברים שיכולים להבטיח לאדם את קיום המצוות והעמידה האיתנה היא לא ליבוש מפני המלעיגים, אלא אדרבה להיפך, וַיִּגְבַּהּ לִבּוֹ בְּדַרְכֵי ה' (דברי הימים ב יז, ו), שֶׁבְּרָאָנוּ לִכְבוֹדוֹ, בָּרוּךְ אֱלֹקֵינוּ והִבְדִּילָנוּ מִן הַתּוֹעִים (מנוסח ובא לציון).

ובעניין זה נספר. רבי יהונתן אייבישיץ היה אהוב ומרוצה בעיני המושלים הגויים, כיון שהכירו והעריכו בחכמה הגדולה והנפלאה שהייתה לו. פעם אחת שאל המושל את רבי יהונתן, "בתורתכם כתוב שאתם צריכים לחיות ולהיות כמונו, שהרי נאמר אַֽחֲרֵי רַבִּים לְהַטֹּֽת (שמות כג, ב), רוב העולם אינם יהודים ואם כן צריכים אתם להיות כמונו ולהתבטל לרוב!"

רבי יהונתן בפיקחותו הגדולה לא השיב מיד, אלא אמר למושל שזו שאלה טובה ולכן הוא רוצה לחשוב עליה מעט קודם שיענה. בינתיים יצא רבי יהונתן מחוץ לארמון המושל והתחיל לצעוק בהתפעלות: "ואי, הנה המושל רוכב על סוס בשמים", עמד שם אחד הכמרים, תפסו רבי יהונתן ואמר לו "מה, אתה לא רואה את זה? המושל רוכב על סוס בשמים!".

הכומר התבייש לומר שאינו רואה, הרב של היהודים רואה והוא לא יראה? ולכן גם הוא הצטרף לרבי יהונתן ואמר: "כן, בוודאי שאני רואה, הנה המושל רוכב על סוס בשמים!". לאחר כמה רגעים עבר שם עוד כומר, אמר לו חבירו, "אתה רואה את המושל?", גם לו לא היה נעים לומר שאינו רואה, ואף הוא הצטרף אליהם. עד מהרה התאספו עוד ועוד אנשים מתפעלים והמומים מראיית המושל הרוכב על סוס בשמים, וזעקו כולם בקול גדול: "יחי אדוננו המושל, יחי אדוננו המושל".

ביני וביני נמלט רבי יהונתן מכל האנשים, ניגש בחזרה למושל ואמר: "אדוני המושל, יש לי תשובה לשאלתך. ברצוני שתצא כעת למרפסת ותגיד לי אם אתה רוצה את עצמך רוכב על סוס בשמים". ניגש המושל למרפסת והשיב לרבי יהונתן נחרצות, "ודאי שלא!".

המשיך רבי יהונתן ואמר, "אולם, ישמע אדוני המושל את כל העם את אשר בפיהם, 'יחי אדוננו המושל שרוכב על סוס בשמים', מדוע אם כן אינך מתבטל והולך אחר הרוב?"

"איזה מין רוב זה?!" השיב המושל בתמיהה, "רוב של אנשים טיפשים ושקרנים הממציאים דברים שאינם, וכיצד אם כן אלך אחריהם?!".

אמר רבי יהונתן: "זו התשובה! אנחנו דת האמת, אתה רוצה שנתבטל אחרי רוב העולם שהם שקרנים? לא ולא!".

וְנָתַן לָנוּ תּוֹרַת אֱמֶת, משה אמת ותורתנו אמת, בתורתנו הקדושה כל אות ותג מדויקים ומדוקדקים, רבותינו התנאים והאמוראים, ואחריהם רבותינו הראשונים והאחרונים הקשו קושיות ותירצו תירוצים כדי להגיע ולגלות את חקר האמת, את כוונתו ורצונו האמיתי של הבורא יתברך בתורתנו הקדושה. אדם שדבוק במידת האמת כדוגמת יעקב אבינו, יצליח לעמוד ולנצח, לא יבוש מפני המלעיגים עליו, אלא ימשיך באמת שלו, באמת תורתנו הקדושה.

יהי רצון שנזכה להיות דבוקים בתורה תמיד, ונראה בקרוב בישועת ישראל השלימה, אמן.

.

Exit mobile version