פרשת ויקהל-פקודי תשעז

or haparasha1

חַכְמוֹת נָשִׁים בָּנְתָה בֵיתָהּ

"וְכָל אִשָּׁה חַכְמַת לֵב בְּיָדֶיהָ טָווּ וַיָּבִיאוּ מַטְוֶה אֶת הַתְּכֵלֶת וְאֶת הָאַרְגָּמָן אֶת תּוֹלַעַת הַשָּׁנִי וְאֶת הַשֵּׁשׁ" (שמות לה, כה).

עבודת משכן הייתה תלויה בלב, שהוא נותן את החכמה, בִּינָה לִבָּא וּבָהּ הַלֵּב מֵבִין (מנוסח פתח אליהו הנביא). והאשה החכמה מתרכזת בזריזות צורכי ביתה וכבוד בעלה (יעוי' ברבינו בחיי על פסוק זה). במשך כל הדורות היו וקיימים עדיין נשים יקרות ונעלות שמוסרות נפשם למען הקמת בתים של תורה על אדני התורה והיראה, ועידוד בעליהם להמשך עליה והצלחה ברוחניות.

מסופר על רבי אברהם אבן עזרא (אחד מהראשונים, חי לפני למעלה מתשע מאות שנה בזמנם של רש"י והרמב"ם, מגדולי מפרשי התורה והנ"ך), על אף חכמתו מזלו לא שפר עליו וחי חיי עוני וחוסר כל, עד כדי כך שאמר על עצמו שאם היה עוסק בתכריכים לא היו מתים בעולם, ואם היה מוכר נרות לא הייתה שוקעת השמש בעולם.

כבר בבחרותו חש שאין לו מזל, עד שראהו חוזה בכוכבים ואמר לו שעל פי המזלות נראה שבת זוגתו שעתיד להתחתן עמה בעלת מזל גדול מאוד, שמח הרב וחשב שבכך יגבר גם מזלו, עולה עמו ואינה יורדת (כתובות מח ע"א), לימים התחתן הרב עם אשה צדיקה בעלת יראת שמים טהורה ומידות נעלות וחיכה בקוצר רוח שיגבר ויגדל מזלו, שִׁשָּׁה חֳדָשִׁים בְּשֶׁמֶן הַמֹּר וְשִׁשָּׁה חֳדָשִׁים בַּבְּשָׂמִים (אסתר ב, יב), אך מזלו לא שפר עליו.

במר לו ניגש הרב לאשתו וסיפר לה את שאמר לו החוזה בכוכבים שמזלה של אשתו יהיה גבוה מאוד, וחשב שגם מזלו יגדל, אך הוא מחכה ומחכה ורואה שמזלו אינו מתרומם.

"פלא עליך", השיבה רעייתו, "המזל שלי הכי גבוה וגדול בעולם, הוא התרומם כבר מאוד בכך שקיבלתי גאון חסיד וקדוש כמוך, בעל מחשבה כל כך עמוקה בתורה, וכי יש מזל גדול מזה? מזלי שפר עלי ולכן צדק החוזה בכוכבים בראייתך שמזלי גבוה". שמח הרב והתעודד מאוד.

זו אשה חכמת לב שידעה לא להסתכל על העוני וקושי הפרנסה, אלא על מזלה הגדול שזכתה לבעל תלמיד חכם גאון וחסיד הדבק בשכינה. ובכך הצליחה לנצל את הכח הרוחני של בעלה ולהמשיך לשמחו ולעודדו.

♦♦♦♦♦

מרן שר התורה, הגאון רבי חיים קנייבסקי שליט"א (מופשט מן העולם, בקי בכל התורה כולה, בכל שנה עורך סיום על כל הש"ס, רמב"ם, טור שו"ע, זוהר הקדוש והמדרשים), סיפר סיפור מדהים.

בערב פסח פנו מארגני שיעור אל תלמיד חכם אחד בעל לשון לימודים וביקשו ממנו שידרוש בליל הסדר בפני קבוצה של בחורים חילונים ויסביר להם לפני תחילת הסדר על יסודות היום הקדוש ועל ניסי ה' ונפלאותיו, התלמיד חכם התלבט אם להסכים, שהרי זהו ליל הסדר וכל המשפחה התכוננה ימים רבים ליום הגדול וכעת הם יאלצו להמתין עד לסיום השיעור.

התייעץ התלמיד חכם עם רעייתו, והיא, מיד השיבה שאין שום מקום להסתפק,  יש מקום בראש להניח שני זוגות תפילין (מושאל מעירובין צה ע"ב), אפשר להרוויח גם את השיחה לבחורים בתחילת הערב ולאחר מכן גם לערוך את ליל הסדר בבית. התרצה התלמיד חכם וסיכם עם המארגנים שיגיע למסור את השיעור.

והנה, לאחר תפילת החג הלך האברך לביתו כדי לראות את שלום אשתו וילדיו ומשם תכנן ללכת ולמסור את השיעור, אך מיד כשהגיע לביתו הוא הוזקק לקחת את אשתו לבית חולים "מעייני הישועה" כיוון שהותקפה בצירי לידה.

לתדהמתם כשהגיעו לבית החולים הם ראו עוד חמישה נשים מחכות ללדת, ובבית החולים היה בסה"כ מיילדת אחת, כיון ששאר המיילדות יצאו לערוך את ליל הסדר עם בני ביתם, הבעל הבין שהוא חייב לעמוד ולהשגיח על אשתו, שהרי אין מי שיטפל בה, והחליט בלית ברירה לוותר על מסירת השיעור.

לפתע אשתו פנתה אליו ואמרה, בעלי היקר, מה עם השיעור שלך? הרי בין כך אינך יכול לעזור לי בלידתי, אל תאבד את השיחה לאותם בחורים שצריכים את דברי החיזוק שלך, תלך ואני בעזרת ה' כבר אסתדר, זכות המצוה תעמוד לנו לישועה והצלחה.

הבעל שמע לעצת אשתו והלך למסור את השיחה ומיד לאחר שסיים מיהר לבית החולים לראות את שלום אשתו, וראו זה פלא, הוא ראה את אשתו שמחה וטובת לב, חובקת את הרך הנחמד בידה.

לאחר מכן סיפרה האשה שלאחר שיצא הבעל מבית החולים, הגיעה אשה אחת עם חלוק לבן ואור מזהיר על פניה, הרגיעה אותה ואמרה שהיא תיילד אותה, וכשהתבוננה בה האשה זיהתה שהייתה זו רבנית פלונית שנפטרה לפני מספר שנים.

פנה הבעל למרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א לשאול אם זה חלום הזיה או אמת לאמיתה, והשיב שאין כאן שום חלומות והזיות, האשה עשתה מעשה של מסירות נפש לשלוח את בעלה למסור שיעור תורה להציל נפשות מעם ישראל הרחוקות מאמונת ה', גם בזמן שמתייסרת מצירי הלידה, ולכן שלח לה הקב"ה מעולם העליון את הרבנית הצדקת שתיילד אותה.

זה כוחו ושכרו של מסירות נפש, אדם שעושה מסירות נפש יזכה שיראו לו דברים פלאים, והקב"ה יעזור לו בכל דרכיו וענייניו, וְעַל דְּרָכֶיךָ נָגַהּ אוֹר  (איוב כב, כח), וכל מצווה שמסרו ישראל עליה התקיימה בידם (שבת קל ע"א).

יהי רצון שנזכה לדקדק ולקיים במסירות נפש את מצוות בוראנו יתברך, ובזכות כך נראה בגאולת ישראל השלימה בקרוב, אמן.

Exit mobile version