סיפור שבועי – זהירות בכבוד כל נברא

הסיפור השבועי_טמבליין

זהירות בכבוד כל נברא

מסופר על החפץ חיים שהתייתם מאביו בעודו בגיל 9-10 שנים, אמו שלא היה לה מהיכן להתפרנס התחתנה בשנית עם בעל בית, יהודי ירא שמים שעסק במקצוע האפייה לפרנסתו והיה אלמן במשך שנים רבות.

בינתיים, החפץ חיים הלך ללמוד בישיבה והתעלה מאוד מאוד בתורה, הוא היה חריף ועמוק מאוד וכולם היו באים לשאול אותו שאלות, הוא קיבל כמה וכמה הצעות שידוכים מראשי ישיבות ומגבירים חשובים, אבל הוא דחה אותם בהתייעצות עם רבותיו כדי שיוכל להמשיך לעסוק ולהתעלות בתורה בעודו בבחרותו.

והנה, לאביו החורג של החפץ חיים הייתה בת שהגיע זמן שידוכיה ורצה אביה להשיאה עם תלמיד חכם, אבל הייתה בעיה, מאיפה הוא יביא כסף לשם כך, חשב וחשב האב ועלה במחשבתו רעיון שהוא יחתן את ביתו עם בנו החורג- החפץ חיים. הלך בעל המאפיה לאמו של החפץ והתנה בפניה שאם בנה לא יסכים להתחתן עם בתו הוא לא יהיה מוכן להמשיך להישאר איתה אלא יאלץ לגרשה.

ששמע זאת אמו של החפץ החיים התחילה לפרוץ בבכי, היא רצתה שבנה הגאון יתחתן עם בת תלמיד חכם או עם בת עשירים שיוכלו לעזור לו, לקנות לו דירה ולדאוג לכל צרכיו כדי שיוכל לעסוק בתורה, ועתה אם יתחתן עם בתה החורגת הרי שלא יהיה מי שיממן אותו וחס ושלום יצטרך לצאת מלימוד התורה ולדאוג לפרנסת הבית.

כשראה החפץ חיים את אמו מודאגת ואת הצער שעל פניה, הרגיעה ואמר לה, אל תדאגי אמא, הפרנסה זה מה’ יתברך, ה’ ידאג גם לדירה, אין מה לפחד, אני מוכן להתחתן עם אחותי החורגת.

בינתיים, עד למועד החתונה חזר החפץ חיים לישיבתו כדי לעסוק בתורה, וכששמעו חבריו שהחליט להתחתן עם בת האופה זעמו עליו ולא הסכימו לזה בשום פנים ואופן, הרי אתה התלמיד חכם והגאון של הישיבה, לא מגיע לך להתחתן עם בת האופה, אתה צריך להתחתן עם בת תלמיד חכם או בת גביר גדול, אסור לך לעשות זאת, כך טענו בפניו חבריו, והפעילו עליו לחץ גדול שיבטל את השידוך ולבסוף נענה החפץ חיים לבקשתם.

בדרך חזרתו לביתו כדי לבטל את השידוך ראה החפץ חיים התאספות של אנשים בצד הדרך, לאחר בירורים גילה שהיה שם אדם שחלה במחלת הנפילה, הוא נפל באמצע הדרך, ונגרם לו בושה גדולה, אזיל סומקא ואתי חיוורא (ב”מ נח ע”ב). הזדעזע החפץ חיים וחשב בליבו, כמה גדולה היא הבושה, מסכן אותו אדם, כמה בושת פנים נהיית לו בעקבות נפילתו, ועתה אני חוזר בחזרה לביתי כדי לבטל את השידוך ולגרום בושה לבת ישראל? לא יקום ולא יהיה, אין דבר יותר חמור מלבייש בת ישראל, אני לא מוכן לעשות זאת.

חזר החפץ חיים לישיבתו ולאחר כמה חודשים התחתן עם אחותו החורגת, ודווקא היא סייעה לו ללמוד תורה וללמדה, וזכה ממנה לבנים גאונים.

ללמדנו עד כמה צריכים אנו להיזהר בכבוד כל נברא.

Exit mobile version