משל לחיים – משקל הפיל

Parable to life

משקל הפיל

לאנשים טיפשים נדמה כאילו הם יכולים לבצע עבודה טובה יותר מאחרים, אבל כשמגיעה שעת המבחן, רק העובדות מדברות…

אי שם בממלכה רחוקה נשמעה ביקורת מצד פשוטי העם על יועצו הבכיר של המלך. "כל היום יושב הוא בטל, ואינו עושה מאומה!". המלך, שידע שערכו של היועץ לא יסולא בפז, החליט להוכיח זאת לעם.

הוא כינס את כולם ואמר להם: "יש בכוונתי להעמיד למבחן את כל מי שמעוניין בכך. גם היועץ ייבחן. מי שיהא הראשון להביא בפניי את התוצאה הנכונה, הוא זה שיזכה להיות היועץ שלי מכאן ואילך".

הסכימו כל האנשים, ביום המיועד, הגיעו כולם אל הארמון, והמלך הציג בפניהם את משימת המבחן: "בחצר האחורית של הארמון, ישנו פיל. אני מבקש מכם שתביאו לי את משקלו המדוייק של הפיל הזה!".

 לא היה להם צל של מושג כיצד לגשת לפתרון המבחן. רבים מהם נשרו כבר בשלב ראשוני זה. אחרים עוד ניסו לחבל תחבולות ולטכס עצה כיצד ניתן לשקול את הפיל. אבל בסופו של דבר נואשו גם הם והרימו ידיים.

קרא המלך ליועצו ואמר לו: "עכשיו נסה את כוחך". יצא היועץ בריצה לכיוון החצר האחורית, וחזר משם כעבור שעה קלה ובפיו התשובה: "משקלו של הפיל הוא 1900 ק"ג!" רחש כבר בקהל הרב שצבא על חצרו של המלך. כולם פערו את פיהם בתדהמה. "כיצד זה ייתכן!" קראו, "לא היתה לו שום אפשרות לשקול את הפיל!" התלונן ההמון.

ביקש המלך מן היועץ להסביר כיצד הוא עשה זאת, והיועץ ענה: "הובלתי את הפיל אל אמת המים. שם הכנסתי אותו אל הסירה, וכאשר התייצבה הסירה תחת כובד משקלו, סימנתי סימון ברור עד היכן היא שקעה במים. אחר כך הוצאתי את הפיל מהסירה והתחלתי להכניס לתוכה משקולות של מאה קילו כל אחת, כמו אלו שאנו משתמשים בהם לשקילת הירקות והמלח שאנו קונים מן הסוחרים.

המשכתי להכניס לסירה עוד ועוד משקולות עד אשר קן המים הגיע למקום אותו סימנתי כאשר הפיל היה בתוכה. חישבתי אז את המשקל הכולל של כל המשקולות בתוך הסירה, והגעתי ל-1900 קילוגרם במדויק! זהו משקלו של הפיל".

 אמר המלך לקהל הרב "עכשיו אתם מבינים מדוע אני מחזיק אותו כיועץ? אתם רואים את ההבדל בינו לביניכם? חזרו עתה איש איש לביתו, ואני לא רוצה לשמוע עוד אף מילת ביקורת אחת!"

 

הנמשל:

אחים יקרים, לא פעם לא פעם אנו רואים אנשים בתפקידים שונים, וכשאנו פונים אליהם לעזרה ולא מקבלים את מבוקשנו, מיד מגיעים אנו להחלטה כי 'אותו אדם אינו ראוי לתפקיד'. אך אל לנו למהר ולהחליט עפ"י מעשה אחד שנגע אלינו או לסובבים אותנו, שהרי הכוח נמצא אצל בעל המוח, אם לפעמים נדמה שחכמים ויועצים מקבלים שכר ולא עושים דבר בתמורתו- לא תמיד זה נכון. לפעמים עצה חכמה אחת שהם נותנים מספיקה כדי להצדיק את אחזקתם לאורך שנים… ופעמים שבעת נקודת המבחן שבחנו אותם הם לא הצליחו (כל אחד לפי סיבתו), אך אין זהו המבחן לגביו, אלא במכלול התפקידים…

Exit mobile version