זה הים הגדול ורחב ידיים

הקיץ מגיע ואיתו הים הנפלא. האם ידעתם שהמים תופסים את רוב השטח בכדור הארץ עליו אנחנו חיים?

"ויאמר ה' ייקוו המים".

בכדור הארץ יש הרבה מאוד מים. למעשה רוב השטח של כדור הארץ מכוסה במים, או ליתר דיוק – בים. האוקיינוסים והימים (שעוד מעט נספר מה ההבדל ביניהם) מכסים כשני שלישים משטח כדור הארץ. זו דרך אגב, הסיבה שכדור הארץ נקרא גם "כוכב הלכת הכחול" – מכיוון שבמבט מהחלל החיצון רואים בעיקר את האוקיינוסים בצבעם הכחול.

הים2האוקיינוס הוא גוף ענק של מים מלוחים – רחב ידיים, המשתרע בין יבשות ומפריד ביניהן. המדענים מחלקים את האוקיינוסים לחמישה – האוקיינוס השקט, ההודי, האטלנטי, הדרומי והארקטי.אז מה זה אוקיינוס ומה זה ים?

הנקודה העמוקה ביותר שידועה עד היום (והיא לא העמוקה ביותר שקיימת) היא בעומק של 11,000 מטר! עומק שעולה על הגובה של הר האוורסט שהוא ההר הגבוה בעולם! אבל גם אם יצליחו המדענים לחדור אל העומק הזה, ואפילו פחות – סיכוי סביר שלא יצליחו לגלות שם כלום, כי רוב האוקיינוס נמצא פשוט בחשיכה מוחלטת.

האוקיינוס הגדול ביותר הוא "האוקיינוס השקט". הוא משתרע על שטח של 155 מיליון קמ"ר ומכיל יותר ממחצית של כל המים שעל פני כדור הארץ.

הוא כל כך גדול, שכל היבשות כולן יכולות להיכנס לתוכו!

ים הוא גוף מים קטן מאוקיינוס ומתחבר תמיד לאוקיינוס שגדול ממנו (למשל, הים התיכון, שהוא הים הגדול ביותר בעולם).

בנוסף לזה, ישנה גם "ימה". ימה היא גוף מים בתוך יבשת המנותק מן הימים והאוקיינוסים ומוקף ביבשה (לדוגמא: ים המלח, ים כנרת ועוד).

מה אנחנו יודעים על האוקיינוס?

למרות ש-70% מכדור הארץ מכוסים על ידי אוקיינוסים, המדענים – עד היום, הצליחו לחקור רק 10% משטח זה. שזה ממש – כלום!המדע החוקר את האוקיינוסים נקרא "אוקיינוגרפיה". בתחילה חקרו את האוקיינוס בעזרת סירות אך בשנים האחרונות התאפשר שייט מתחת למים בעזרת צוללת.

למה כל כך קשה לחקור את האוקיינוס?

אז קודם כל, בואו נקבל קצת פרופורציות לגבי העומק שלו. הנקודה העמוקה ביותר שידועה עד היום (והיא לא העמוקה ביותר שקיימת) היא בעומק של 11,000 מטר! עומק שעולה על הגובה של הר האוורסט שהוא ההר הגבוה בעולם! אבל גם אם יצליחו המדענים לחדור אל העומק הזה, ואפילו פחות – סיכוי סביר שלא יצליחו לגלות שם כלום, כי רוב האוקיינוס נמצא פשוט בחשיכה מוחלטת, כך שגם אמצעי תאורה אדירים יותירו את החוקרים עם מעט מאוד אפשרויות לבדוק משהו. כל זה קורה מאחר והשמש אינה חודרת למרבית עומקו של האוקיינוס.

אז יש לנו מים עמוקים ויש לנו חשיכה מוחלטת אבל בזה לא סיימנו… כי מה שכן ידוע לנו על האוקיינוס הוא רמת הלחץ שמפעילים המים על מי שמנסה לצלול לעומקים הללו. מסתבר, שאף אחד לא יכול לעבור אפילו רבע (!) מהעומק המשוער של האוקיינוס מבלי שהלחץ פשוט ירסק את ראשו וגופו. הלחץ שמפעילים המים בנקודה הזו הוא כל כך עצום שהוא שווה ערך ללחץ שמפעילים 50 (!) מטוסי ג'מבו על אדם אחד שמנסה להחזיק אותם…

מה יש שם בתוך האוקיינוס?

יותר מ-90 אחוז מהיצורים החיים בכדור הארץ מצויים באוקיינוסים. האוקיינוסים הם ביתם של צורות חיים רבות כמו אלמוגים, דגים, יונקים ועוד. שוניות האלמוגים משמשות בסיס חשוב לתזונה ולמחיה של הדגים באוקיינוסים. "שונית המחסום הגדולה" שבאוקיינוס השקט – סמוך לאוסטרליה, נחשבת למבנה החי הגדול ביותר על פני כדור הארץ.

בנוסף, תאמינו או לא – בקרקעית האוקיינוס נמצאים כמעט 20 מיליוני טונות של זהב! אם יאספו את כל אותו הזהב שמתגלגל על קרקעית האוקיינוס ויחלקו שווה בשווה בין כל האנשים בעולם, כל אחד מאתנו יכניס אל תוך כיסו כ-35 שקלים. יש לכם מחשבון לידכם? תבדקו. זה המון!

האוקיינוסים הכרחיים גם לתחבורה העולמית. רוב הסחורה בעולם מועברת באמצעות ספינות בין נמלים. בני האדם חיברו אוקיינוסים מסוימים במקומות שלא היה חיבור ביניהם על מנת ליצור מעבר נוח לספינות.

בקרקעית האוקיינוס נמצאים כמעט 20 מיליוני טונות של זהב! אם יאספו את כל אותו הזהב שמתגלגל על קרקעית האוקיינוס ויחלקו שווה בשווה בין כל האנשים בעולם, כל אחד מאתנו יכניס אל תוך כיסו כ-35 שקלים. יש לכם מחשבון לידכם? תבדקו. זה המון!

למה הים כחול?

חשבתם פעם מדוע למי הים צבע כחול? הסיבה היא שכאשר אור השמש פוגע במים, חלק גדול ממנו נבלע במים. המים בולעים בעיקר את הקרינה בעלת אורך הגל הארוך יותר (לקרן האור יש אורכים שונים. כשהקרניים הארוכות נושאות בתוכן את הצבעים אדום, כתום וצהוב). ואילו, רוב הקרניים הקצרות, שנושאות את הצבעים כחול וסגול מתפזרות במים לכל הכיוונים.

לכן, כשאנחנו מסתכלים על מי האוקיינוסים, האגמים והנחלים, אנו רואים בעיקר את האור הכחול המתפזר במים ומגיע לעינינו.

הידעת?

* המים הם חומר חיוני לקיומם של כל צורות החיים. בעלי החיים והצמחים זקוקים למים לצורך קיומם.

* חיים ללא מים לא ייתכנו אלא לימים ספורים בלבד. לעומת חיים ללא מזון העשויים להמשך כ-10 ימים ואפילו יותר.

* המים מהווים כ-55% ממשקל גופו של האדם.

 

Exit mobile version