דרכים להתמודדות נכונה עם חוצפה

ילדכם מתחצף ואתם לא יודעים איך להגיב? כדאי שתקראו את הכתבה הזו ותלמדו אותה היטב – רק התמודדות נכונה תמנע תופעה זו ותשנה את התנהגותו.

לאחרונה שמתם לב כי ילדכם מרשה לעצמו לומר לכם מילים לא מתאימות? מביע הבעות פנים משונות? תנועות ידיו מביעות זלזול? כנראה פגשתם בחוצפה. כל מה שצריך לעשות (ולא לעשות) עם ילד מתחצף.
1. הקשיבו לו
הזמינו את ילדכם לזמן איכות משותף. אכלו יחד, צאו להליכה נעימה בשעות הערב או שבו יחד על המיטה ושוחחו באופן פתוח ונעים. ייתכן כי במהלך השיחה ילדכם יעלה בעיה או מצוקה שמעיקה עליו. ככל הנראה זו הנקודה שבה הוא צריך חיזוק, שיח נעים יכול לפתור אותה ולעצור את תופעת החוצפה. החוצפה היא מעין תמרור שמסמן – תקשיבו לי!
2. אל תאשימו את עצמכם
המנעו מלהאשים את עצמכם במצב הנתון בו הילד מתחצף אליכם. אל תתנו למצפון שלכם לעבוד שעות נוספות. ילדכם חייב להכיר אתכם כהורים חזקים ויציבים. בתקופה זו הוא זקוק לעוצמה שלכם יותר מתמיד. רוב המקרים מעידים כי חוצפה נובעת מבעיה או ממצוקה שהילד חווה כעת ולאו דווקא מהתנהגות ההורים.
3. הוו דוגמא אישית עבור ילדכם
התנהגו באותו אופן בו תרצו שילדכם יתנהג. הילד הוא החיקוי הטוב ביותר של הוריו. כבדו את הוריכם, אחיכם, את השכנים והמנעו מהשתמשות במילים קשות או נוקבות מדי. ילדכם יסיק מכך כי זו ההתנהגות הראויה והמכובדת ביותר וככל שהזמן יחלוף היא תשפיע על אישיותו.
4. ערכו סדר עדיפויות בכללי הבית
התבוננו בכללי הבית – ישנם כללים מסוימים שהם בסיסיים ועליהם לא תתגמשו לעולם וישנם כללים בעלי סדר עדיפות נמוך יותר שבהם תוכלו להתגמש. התאימו את הכללים לגיל הילד. גמישות קלה בחלק מהכללים תאפשר לילד התמודדות קלה יותר עם תסכוליו וכך הוא ימנע מהתפרצויות כעס וחוצפה.
5. השתמשו בהענשה ובקרבה כאחד
דעו להעניש ולקרב כאחד. אל תתנו לעונש להחריב את התכנונים האחרים שלכם כמו הענקת פינוק, חום ואהבה. הענישו בנקודה מסוימת אך אל תגלשו לנקודה נוספת בלתי קשורה. ככל שהשילוב בין ההענשה והקרבה יהיה גדול יותר כך הכוח שלכם בחינוך הילד יתעצם ויגבר. גם לאחר ההענשה, שוחחו עם הילד, צחקו איתו – אל תתנו לו הרגשה של חוסר יחס.
6. התייעצו באנשי חינוך
אל תתנו לבושה להעיק עליכם. פנו לאיש חינוך אשר יוכל להדריך אתכם במידה ואתם לא יודעים כיצד להתמודד עם הבעיה של ילדכם. הקב"ה הטיל עליכם את התפקיד לחנך אותו ובוודאי גם נתן לכם את הכלים שבאמצעותם תעשו זאת בדרך הטובה ביותר. אחד מהכלים הקיימים באמתחתכם היא התייעצות עם אנשי חינוך – הם בעלי ניסיון רב יותר ובאפשרותם לכוון אותנו לדרך הנכונה.

בנוסף לכלל העצות, הרבו בעצה החשובה והמועילה ביותר הלא היא התפילה. עשו את ההשתדלות המוטלת עליכם, הקב"ה יסייע ובע"ה עוד תראו תוצאות חיוביות.

Exit mobile version