פרשת פנחס תשעז

or haparasha1

כחה של מסירות נפש

פִּינְחָס בֶּן אֶלְעָזָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן הֵשִׁיב אֶת חֲמָתִי מֵעַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּקַנְאוֹ אֶת קִנְאָתִי בְּתוֹכָם וְלֹא כִלִּיתִי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּקִנְאָתִי. לָכֵן אֱמֹר הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת בְּרִיתִי שָׁלוֹם (במדבר כה, י-יב).

פנחס בן אלעזר בהיותו נער, צעיר לימים, יושב באוהלה של תורה ועוסק בה יומם ולילה, קם מתוך העדה וחירף נפשו למות על קדושת שמו יתברך בהורגו את זמרי בן סלוא וכזבי בת צור, זמרי היה גיבור חיל ואילו פנחס היה עוד נער צעיר, ובכל זאת עשה פנחס מעשה נועז ומסר נפשו על קדושת שמו יתברך, לכן זכה ליטול שכרו כבר בעולם הזה, בדין הוא שיטול את שכרו (במדבר רבה כא, א).

כידוע הצר ניקולאי היה עריץ ואכזר, כשאנשים היו רק שומעים את שמו היו מזדעזעים, רְעָדָה אֲחָזָתַם (תהילים מח, ז), כיון שהיה שוחט וטובח באנשים ללא רחם.

לניקולאי היה צבא חזק ומיומן ביותר, והדייקנות שם הייתה מופלאה, כשמסדר הבוקר צריך להיות בשעה שש, פירוש הדבר שבשש בבוקר כולם צריכים לעמוד מוכנים ואסור לאחר אפילו בדקה. פעם אחת, עבר ניקולאי בין החטיבות מיד בשעה שש בבוקר כדי לראות אם כולם התייצבו בזמן, ובאחת המפקדות נדהם לראות שהמפקד בעצמו לא נמצא עדיין שם, כעס ניקולאי וקרא בקול גדול לעבר החיילים: "מי רוצה להיות הקצין?" קם חייל צעיר ונועז ואמר שהוא רוצה להיות הקצין.

הזמינו ניקולאי ונתן לו את תואר הקצינות, על אף שלא היה לו כלל ועיקר תארים ודרגות, והיו מפקדים שעל פניו היו ראויים הרבה יותר ממנו לקבל את התואר הנכסף. לאחר כמה דקות הגיע הקצין הקודם עם הדרגות והתארים, והצר ניקולאי הדיחו מתפקידו לאלתר.

אותו חייל צעיר זכה לקבל את הקצינות מפני שהוא היה נועז וקם מתוך העדה, ולא איחר לקחת על עצמו את האחריות, ולכן בדין הוא שיטול את שכרו.

כך גם, להבדיל אומר החפץ חיים, בעם ישראל היו אנשים צדיקים וחשובים שעליהם היה מוטל התפקיד לקום בעוז ולהרוג את זימרי בן סלוא, אך הם איחרו ולא עשו זאת, ואילו פנחס הצעיר קם מתוך העדה ועשה מעשה נועז, ולכן בדין הוא שיטול את שכרו, ויזכה להיות "הקצין" המובחר של ה' יתברך, ויעמוד לפניו לשרתו ולברך בשמו, וְהָיְתָה לּוֹ וּלְזַרְעוֹ אַחֲרָיו בְּרִית כְּהֻנַּת עוֹלָם (במדבר כה, יג).

ומוסר גדול למדנו עד כמה צריכים אנו להיות זריזים ומוסרי נפש, משיח צדקנו קרוב מתמיד להאיר אורו עלינו, ומה שמוטל עלינו הוא להזדרז ולהכין את עצמנו בתורה במצוות ובמעשים טובים כדי שנוכל לעמוד לפניו ולהיות מהקצינים הבחירים בפמלייתו של מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא.

יהי רצון שנזכה לראות בקרוב בגאולת ישראל השלימה, אמן.

 

Exit mobile version