פרשת וישלח תשעז

or haparasha1

אני חומה – זו תורה

"וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב מַלְאָכִים לְפָנָיו אֶל עֵשָׂו אָחִיו אַרְצָה שֵׂעִיר שְׂדֵה אֱדוֹם: וַיְצַו אֹתָם לֵאמֹר כֹּה תֹאמְרוּן לַאדֹנִי לְעֵשָׂו כֹּה אָמַר עַבְדְּךָ יַעֲקֹב עִם לָבָן גַּרְתִּי וָאֵחַר עַד עָתָּה" (בראשית לב, ד-ה).

דרשו רבותינו (מדרש אגדה, הובא ברש"י) עם לבן גרתי – ותרי"ג מצוות שמרתי ולא למדתי ממעשיו הרעים. וצריך להבין, עשו בא עם ארבע מאות איש גיבורי חיל במטרה לעשות חלילה שפטים ביעקב ובניו, ומה יעקב שולח לומר לעשו? "עשו, דע לך – עם לבן גרתי, ושמרתי תרי"ג מצוות".

ונשאלת השאלה, מה לו לעשו אם יעקב שמר תרי"ג מצוות או לא, הרי הוא בא להילחם עמו כעת, וכיצד יפחיד וירתיע אותו הבשורה ששמר יעקב תרי"ג מצוות, מדוע טענה זו של יעקב תמנע ותעצור את עשו מלצאת נגדו למלחמה?

אדרבה להיפך, אם שמר יעקב תורה ומצוות כנראה שלא עשה מילואים ולא התאמן באומניות לחימה, ואם כן ודאי חושב עשו שיצליח במלחמה כנגד יעקב, בפרט שעשו בא עם כל פמליא דיליה, כֻּלָּם אֲחֻזֵי חֶרֶב מְלֻמְּדֵי מִלְחָמָה (שיר השירים ג, ח), כולם בדרגת אלוף, אין אפילו אחד סגן אלוף או אלוף משנה, אַלּוּף תֵּימָן, אַלּוּף אוֹמָר, אַלּוּף צְפוֹ, אַלּוּף קְנַז.. אֵלֶּה אַלּוּפֵי אֱדוֹם (בראשית לו, טו-מג), כולם אלופים!

אלא רבותינו מבארים שהזכיר לו יעקב אבינו לעשו את מה שאמר יצחק אביהם: "הַקֹּל קוֹל יַעֲקֹב וְהַיָּדַיִם יְדֵי עֵשָׂו" (בראשית כז, כב), כל זמן שקולו של יעקב מצפצף בבתי כנסיות ובבתי מדרשות, אין ידי עשו יכולות לשלוט בהם, וכשאין קולו של יעקב מצפצף בבתי כנסיות ובבתי מדרשות, הידיים ידי עשו (בראשית רבה סה, כ, איכה רבה -פתיחות).

רק אם אין את קולו של יעקב אז ידי עשו שולטות – וְהָיָה כַּאֲשֶׁר תָּרִיד וּפָרַקְתָּ עֻלּוֹ מֵעַל צַוָּארֶךָ (בראשית שם, מ), אמר לו יצחק לעשו אם ראית יעקב אחיך פורק עול של תורה מעל צוארו, את יכול לו (פסיקתא פרשת תולדות), אבל אם יעקב "אִישׁ תָּם ישֵׁב אֹהָלִים" (בראשית כה, כז), אם קולו מהדהד בתורה ובמצוות אין ידי עשו יכולות לשלוט.

לכן אמר לו יעקב לעשו: "דע לך אחי, קיימתי את כל תרי"ג המצוות בבית לבן ולא למדתי ממעשיו הרעים, כל מצווה שבאה לידי קיימתיה במסירות נפש, ולכן אינך יכול עלי, ואיני צריך לפחד ממך כלל ועיקר!"

"אם הנך חושב שנחלשתי באמונה, בתורה, או בעשיית המצוות והידיים כבר ידי עשו – אתה טועה, אע"פ שלבן ניסה למנוע אותי מעשיית המצוות לא שמעתי בקולו, לא הקלתי בקולו של יעקב, אלא הקול נשאר חזק ועומד, קוֹל גָּדוֹל וְלֹא יָסָף (דברים ה, יט), שמרתי תרי"ג מצוות ולא למדתי ממעשיו הרעים של לבן, ולכן צריך אתה לפחד ממני, כיון שלא תוכל עלי!"

♦♦♦♦

ולגופו של דבר, כיצד לא השפיע על יעקב אבינו חברתו של לבן הרשע ובניו, הרי דרך ברייתו של אדם להיות נמשך בדעותיו ובמעשיו אחר ריעיו וחביריו ונוהג כמנהג אנשי מדינתו (רמב"ם דעות פ"ו ה"א), ואוי לרשע ואוי לשכנו (סוכה נו ע"ב).

אלא אפשר להסביר זאת באופן שכלי, אדם מתפעל מהשני בזמן שחושב שהוא אדם גדול וחשוב, אך אם האדם השני אינו נחשב בעיניו, הוא אינו מתפעל ממנו ולא לומד ממעשיו.

יעקב אבינו מעיד ש "וַיְהִי לִי" -לבן היה בעיניי כמו  "שׁוֹר וַחֲמוֹר צֹאן וְעֶבֶד וְשִׁפְחָה" – הוא היה חשוב בעיני כמו שור וחמור, עבד ושפחה, ולכן לא למדתי ממעשיו! יעקב אבינו היה בז למעשיו המושחתים של לבן הרשע ובני ביתו ולכן לא למד והתפעל ממעשיו.

♦♦♦♦

בזמן שישראל עוסקים בתורה ובמצוות – עושים רצונו של מקום, אין שום אומה ולשון יכולה עליהם (ילקוט שמעוני כי תשא רמז שצ"א). גם אומות העולם יודעים את הסוד הזה, ולכן תחילת מלחמתם בבתי כנסיות ומדרשות לגרום שלא ילמדו תורה ויתפללו.

אך תהילות לא-ל ברוך הוא, עם ישראל לא הקל בקולו של יעקב, ולכן ידי עשו נכרתות, וְנָקָם יָשִׁיב לְצָרָיו וְכִפֶּר אַדְמָתוֹ עַמּוֹ (דברים לב, מג), ינקום ה' את נקמת דם ישראל השפוך, בגאולת ישראל השלימה, בקרוב בקרוב, תִּפֹּל עֲלֵיהֶם אֵימָתָה וָפַחַד בִּגְדֹל זְרוֹעֲךָ יִדְּמוּ כָּאָבֶן (שמות טו, טז), וְשָׁב יַעֲקֹב וְשָׁקַט וְשַׁאֲנַן וְאֵין מַחֲרִיד (ירמיה ל, י), אמן.

.

Exit mobile version