חשיבות סעודת שבת כיד המלך

את המתנה הגדולה של יום השבת קיבל העם היהודי מאלוהים, וכמה שהמתנה הזאת נפלאה וחשובה. מדי שבוע, רגע אחרי תפילת הערבית בבית הכנסת ורגע לפני המנוחה הגדולה והשקט הממכר, נולדה מסורת נוספת, טעימה ומשביעה במיוחד, ואנחנו מדברים על סעודת השבת. מהי חשיבות הסעודה על פי ההלכה והמסורת? ומדוע במיליוני בתים בישראל מדובר בסעודה מגוונת ומלאה בכל טוב? להלן כל מה שצריך לדעת על הארוחה שמכניסה טעם טוב לשבת המלכה, כבר משעותיה הראשונות…

סעודות שבת – הסיפור המלא בקצרה

קדושת השבת מוצאת את ביטויה בהלכה במושג "עונג שבת", אשר נוצר באמצעות הקפדה על שני אלמנטים: מחד – סעודות מלאות שפע, נתינה, גיוון ומשפחתיות. מאידך – מנוחה מעמל ימי החול של מהלך השבוע, וצבירת כוחות לקראת השבוע שיבוא. סעודות השבת מתחלקות ל-3: ארוחת ליל שבת, הנערכת בשישי בשעות הערב, לאחר שובם של המתפללים מתפילת קבלת שבת וערבית ונקראת גם "סעודת השבת"; הסעודה השנייה מתקיימת בשבת בשעות הבוקר, לאחר החזרה מתפילת שחרית ומוסף; ואילו הסעודה השלישית מתקיימת בין 12:30 בצהריים לזמן השקיעה.

סעודת השבת – ההנאה שבקדושה

מדוע אם כן, כה חשוב על פי ההלכה להתענג על סעודות השבת, ובמיוחד על זו הראשונה המקבלת את פני השבת באהבה ובקודש? ובכן, מצוות עונג הסעודה אינו נועד רק לשם הנאת החך ובלוטות הטעם שבגופינו, כי אם מתוך הכרה בקדושת השבת. הרעיון הוא שאכילה מתוך הנאה צרופה ועונג אמיתי, עשויה להוביל לרצון עז להרבות בלימוד התורה ולקיים את הלכות השבת במלואן. כשם שאמרו חכמינו: "כל המענג את השבת, נותנים לו כל משאלות ליבו", ועונג השבת, כאמור, מתחיל בסעודה משובחת!

המרכיבים המרכזיים של סעודת השבת

פרשנויות רבות קיימות לגבי מה אמור להיות על שולחן השבת על מנת שתיחשב ארוחה זו לדשנה, נבדלת מארוחות ימי החול, ובקיצור – ארוחה כיד המלך! ובכן, הלחם הינו מרכיב משמעותי ובלתי נפרד מארוחה שכזאת, ויש לברך עליו מיד לאחר קיום הקידוש עם גביע מהודר. כמובן שגם היין הוא מוטיב בלתי נפרד הן מהסעודה הראשונה והן מהסעודה השנייה (בסעודה השלישית אין צורך לברך).

מלבד היין והלחם, אין מאכלים ותבשילים מוגדרים שחובה שיהיו חלק מהסעודה. חז"ל צידדו באכילת תבשיל תרדים, ראשי שום ודגים גדולים. פוסקים רבים מדברים על בשר משובח ופירות טריים, וכולם מסכימים שמדובר בעניין אינדיבידואלי, וכל אדם צריך להכיל בסעודות השבת את המאכלים אשר גורמים לו עונג. רבנים רבים מבקשים מהבשלנים והבשלניות לא להתעצל, ללמוד מתכונים לשבת ולרענן מדי פעם את שולחן השבת. נבהיר בזאת כי בשבת זוהי מצווה להרבות באכילה, בניגוד לימי החול.

לסיכום:

בשורה התחתונה, סעודת השבת הינה החלק השלישי ב"הצגת הפתיחה של השבת", מיד לאחר קבלת השבת וטקס הקידוש. כלל מקורות הקודש, הפרשנים, החכמים והרבנים תמימי דעים לגבי החובה היהודית לקיים ארוחה דשנה, משביעה ונפלאה! אז… שיהיה בתיאבון!

Exit mobile version