חינוך לאחריות חובה

האחריות היא א' ב' לחיים מוצלחים בלימודים, בחברה ובזוגיות. עלינו לחנך את ילדינו לאחריות כבר מגילאים קטנים על מנת שהיא תהיה מנת חלקם בהמשך חייהם. 

כך נעשה זאת.

במהלך החיים אנו נתקלים במגוון רחב של סגנונות אישיות. אחד הסגנונות הבולטים הוא סוג האנשים חסרי האחריות. בדרך כלל אנו נמנע מיצירת קשר עימם במקרים דחופים, נדע לא לסמוך עליהם ובוודאי לא נתעניין בהם כבני זוג, כשותפים או כחברים קרובים.

לא היינו רוצים שילדינו יהוו חלק מקבוצת אנשים זו וילקו בהשלכותיה .

לכן עלינו לחנכם לאחריות כבר מגיל צעיר. לפניכם מספר טיפים מעשיים.

1. שמשו עבור ילדיכם דוגמא אישית

בדקו את אישיותכם, האם אתם מספיק אחראיים? נקודות למחשבה:

– האם אתם נוטים לאחר לעבודה, ללימודים, לאירועים וכדומה? או שאתם מגיעים בזמן?

– האם אתם דוחים מטלות ועבודות? או מעדיפים לסיים אותן כבר באותו יום?

– האם אתם רק רוצים לצאת ידי חובה בעבודה מחייבת? או שתעשו את המירב?

– האם אתם מנהלים את חשבון הבנק שלכם בחכמה? 

– האם אתם חושבים לפני שאתם פועלים? 

2. עזרו להם לתכנן את זמנם

שבו עם ילדיכם ועזרו להם לתכנן מערכת זמנים לאחר שעות בית הספר. מערכת זו תעזור להם להיות ערניים, אחראיים ומסודרים במהלך היום. כל ילמדו שצריכים להערך מראש כדי להספיק להכין שיעורי הבית, להתקלח וגם לקרוא ספר.

3. העניקו לילדיכם משימות אחריות

תנו לילדיכם לעשות כל פעולה שביכולתם לעשות בעצמם. כשהם מגיעים לגיל בו הם מסוגלים להתקלח בעצמם, להדיח כלים, לסדר את החדר או להכין כריך לבית הספר – העניקו להם את ההזדמנות ואל תעשו זאת בעצמכם. לאט לאט תוכלו להוסיף להם עוד מטלות שבאפשרותם לבצע בעצמם.

4. המנעו מהטלת משימות רבות

התאימו את המשימות ליכולותיו של כל ילד בהתאם לאופיו ולגילו. משימות אפשריות יעניקו לילדיכם תחושת סיפוק כי סיכויי הצלחתם יהיו גבוהים. ייתכן כי מטלות רבות יגרמו לילדיכם לכישלון, אכזבה וחוסר חשק לפעול במשימות אחרות

 5. תנו להם לקחת אחריות

אפשרו לילדיכם לקחת אחריות על מעשיהם. לדוגמא- ילדנו שפך כוס מים, לא נמהר לרוץ אל הסמרטוט אלא ניתן לו את ההזדמנות לקחת אחריות ולפעול בהתאם. הרגל זה ילווה אותו במהלך כל חייו.

6. סמכו עליהם שיסתדרו בעצמם

השרו אווירת ביטחון בילדיכם לאחר שהטלתם עליהם משימה כלשהי. אל תשאלו כל רגע אם הם מסתדרים או אם הם צריכים עזרה, תנו להם להתמודד בעצמם! (תוכלו לעזור להם במידת מה בעת הצורך לעיתים רחוקות), אתם תופתעו מיכולותיהם. 

 

היו עקביים וערניים – כך תוכלו לשנות את אופיו של ילדכם במידה ושמתם לב כי הוא לא מספיק אחראי. ככל שתפעלו בגיל צעיר יותר, כך אופיו ישתפר במהירות וביתר קלות.

Exit mobile version