דברי קודשו של מורינו ורבנו מרן ראש הישיבה
הגאון ראובן אלבז שליט"א
ליל ראשון ט"ז אלול
ותשובה ותפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזירה
שלושה סנגורים ליום הדין
ברוכים הבאים בשם ה' ברכנוכים מבית ה' (תהילים קיח, כז).
כולנו עומדים לפני מלך מלכי המלכים הקב"ה ביום הדין בראש השנה, וככל שמתקדמים צריך האדם לשום את עצמו ולבדוק:
"מה הכנתי, כמה הכנתי את עצמי, האם אני מוכן לעמוד לפני מלך מלכי המלכים הקב"ה בדין או שאני עדיין יכול לחטוף עוד משהו, עוד איזה מצווה, עוד לימוד תורה".
באים רבותינו ואומרים לנו שלושה דברים שיכולים להעמיד את האדם בדין לפניו יתברך:
ותשובה ותפילה וצדקה-שלושה דברים הללו, ותשובה ותפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזירה (מדרש רבה – חומש בראשית-סדר לך לך-פרשה מד).
תשובה פירושה, שאדם חוזר מדברים שהיה רגיל לעשותם שאינם לפי רצונו יתברך, עבירות, אם זה חילולי שבת, מאכלות שאינם ראויים להכניס לבית יהודי, דיבורים אסורים שמדבר האדם, לשון הרע, רכילות, מראות נגעים שאסור לאדם לראות, כבוד הזולת, לראות איך לכבד את הזולת.
אם זה לימוד תורה, כמה תורה למדתי (לימוד תורה זה מצווה בפני עצמה שעולה על כל המצוות), איך הנחתי תפילין ומה עם שמירת השבת שלי?"
זוהי תשובה.
תפילה, כל יהודי מחויב לעמוד לפני ה' ולהתפלל לפניו, לבקש להתחנן ולבכות לפניו אם זה בתפילת שחרית מנחה או ערבית, ואם זה באמירת תהילים ותפילות שאדם מרגיל את עצמו להתפלל לפני הבורא יתברך.
וצדקה, שאדם מתבונן ומסתכל כמה עזרתי לתורה, כמה עזרתי לעניים, לאברכים, לראות האם יכולתי לעזור יותר ולא עזרתי, לעזור- לעשות צדקות.
אלו שלושת הסנגורים לקראת יום הדין.
הָסִירוּ הַבְּגָדִים הַצֹּאִים מֵעָלָיו
משל הכפרי שבא לעיר וניסה ללבוש את החליפה על בגדיו הצואים
עיקר העיקרים זה שיפשוט האדם מעליו את הבגדים הצואים, הָסִירוּ הַבְּגָדִים הַצֹּאִים מֵעָלָיו וְהַלְבֵּשׁ אֹתְךָ מַחֲלָצוֹת (זכריה ג, ד).
להסיר את הבגדים הצואים הכוונה להסיר את הדרכים המקולקלות והדברים האסורים שאסור לעשות– להפסיק אותם, אם האדם לא מפסיק לעשותם, אפילו שעושה דברים טובים זה לא מועיל ונחשב כטובל ושרץ בידו.
יש משל נפלא מאוד שמביא הגאון המגיד מדובנא בעניין זה:
סוחר אחד היה קונה תבואה מאיש כפרי בעל שטחי תבואה ענקיים, מידי פעם היה מגיע סוחר לכפרי, מעמיס את התבואה על עגלותיו ומביאים לעיר.
המוכר הכפרי מעולם לא ראה עיר, פעם אחת אמר לו הקונה: "עד מתי תישאר כפרי כזה, תבוא ותראה מה זה עיר".
"מה יש לי לעשות שם?" ענה הכפרי, "אני עובד ומרוויח כסף.. זה לא מעניין אותי".
"תבוא ותראה", ענה העשיר, יש אורות בניינים וחנויות, אתה תתפעל, אני אומר לך, זה משהו מפליא ביותר".
תמיד היה הכפרי דוחה את הקונה בטענה שהוא לא רוצה להפסיד כסף, כל הזמן עיקר מחשבתו הייתה איך להוסיף עוד ועוד כסף לארגזים, איך למלאות עוד ארגז ועוד ארגז בכסף וזהב.
אולם יום אחד נענה הכפרי לעצת הקונה ואמר: "טוב, אתה יודע מה? אני בא לראות".
הגיע הכפרי לעיר וראה בניינים ענקיים, חנויות וסופרים, דברים שמעולם לא ראה, כמו כן הוא ראה בובות בווטרניות עם חליפות מהודות, ולעומת זאת הוא היה לבוש בגדי עזים שעירים.
אמר הכפרי בליבו: "אולי אקנה חליפה מהודרת, הרי לא חסר לי כסף".
נכנס לבעל החנות ושאלו אם יש לו חליפה בדיוק בגודל שלו.
הסתכל עליו בעל החנות ואמר: "יש לי חליפה מתאימה בדיוק עליך", הלך והוציא חליפה מספר 44, נתן לכפרי ואמר: "בבקשה, יש שם מלתחות, תלבש את החליפה ותבוא".
נכנס הכפרי למלתחה וניסה ללבוש את החליפה על בגדי העור שלבש, הכניס את ידיו לחליפה אך לצערו הידיים לא נכנסו, אמר בליבו: "כנראה צחק עלי בעל החנות, נותן לי חליפה שלא מתאימה אפילו לילד שלי".
ניסה להכניס את היד השניה, אך לא הצליח, הוציא את החליפה ואמר בליבו: "אולי המכנסיים מתאימות", ניסה ללבוש את המכנסיים על הבגד שלו אך לא הצליח.
יצא בזעף ואמר למוכר: "ככה עושים אצלכם בעיר? צוחקים על בני אדם? אתה מביא לי חליפה כזו קטנה?"
אמר לו המוכר: "סלח לי אדוני, נתתי לך בדיוק החליפה המתאימה לך, אתה יכול להראות לי איך לבשת את המעיל?"
"כן, הנה, בשביל מה אני צריך להיכנס למלתחה, בוא ואראה לך איך לבשתי". לבש הכפרי את החליפה על מעיל העזים ואראה למוכר שהחליפה לא מתאימה לו.
השתומם המוכר ואמר: "מה?!? את חליפת הסמוקינג המהודרת הזאת אתה רוצה ללבוש על בגדי העור והעיזים שלך?
חביבי, קודם תסיר את הבגדים שלך, תלבש גופיה וחולצה חדשה, מתנה ממני".
נכנס הכפרי למלתחות, לבש את הגופיה והחולצה החדשה, הסתכל במראה והשתומם מהיופי.
סיים המוכר ואמר: "נו, מתאימה החליפה או לא? זו אותה חליפה, אני יכול לשים אותך בוויטרינה מרוב שאתה נראה כל כך יפה..".
זה מה שהנביא אומר לנו: הָסִירוּ הַבְּגָדִים הַצֹּאִים, בא אדם ואומר:
"זה לא מתאים לי החליפה הזאת של התורה והמצוות".
"חביבי, אתה רוצה שתתאים לך החליפה? תוציא את הבגדים המלוכלכים שלך, תוציא את כל העבירות והדברים שאינם רצויים לפני הבורא יתברך, תתחיל לראות איך לקיים כל מצווה ומצווה ואז תרגיש שזה מתאים לך בדיוק".
אין מצווה בכל התורה כולה שלא מתאימה ליהודי, אין, לא קיימת, אם הייתה מצווה שאדם לא היה יכול לקיימה, הקב"ה לא היה מצווה אותה בתורתו. אם כתובה מצווה בתורה זה רק מפני שיש באפשרותנו לקיימם.
יש בנו כח ועוצמה יהודית לקיים את מצוותיו של הקב"ה כתקנם!! ואם נעשה זאת נרגיש שהתורה הקדושה כל כך מתאימה לנו.
יהי רצון שה' יתברך יערה עלינו רוח טהרה ממרום ונזכה לדבוק בו יתברך ונרגיש ש-דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי נֹעַם וְכָל נְתִיבוֹתֶיהָ שָׁלוֹם (משלי ג, יז).
ותשובה ותפילה וצדקה מעבירים את רוע הגזרה (מדרש רבה – חומש בראשית-סדר לך לך-פרשה מד).
יהי רצון שה' יתברך יגזור עלינו גזירות טובות ישועות ונחמות, ונזכה לגאולה השלימה בקרוב, אמן ואמן.