השיטות השונות בכשרות תנורי אפיה וכיריים גז

שלום וברכה לך קורא יקר.

בוודאי שמעת על כל הנושא של כשרות המאכלים ואתה משתדל בכבוד השם יתברך שציווה אותנו העם היהודי בכשרות המאכלים והמזון.

קיבלנו מרבותינו חכמי ישראל שיש להקפיד על בישול בכלים מופרדים לחלב ובשר, תנורי בישול וכו' מופרדים לבשר וחלב. למה?

למה?

כל יהודי יודע שיש סט סכו"ם לבשר וסט לחלב, ושיש להכשיר כלים בכדי להשתמש בהם באופנים שונים. חכמים מלמדים אותנו שהמאכל נבלע בחלק מסוגי הכלים, כמו כלים מחרס, ברזל, עץ ועוד. וכך נוצר מצב בו אדם יכול לאכול מאכל בשרי, שבושל בכלי חלבי, ובעצם המאכל יכול להיות אפילו טרף בחלק מהמקרים (בכלי בן יומו כלומר שבושל בו מאכל חלבי תוך 24 שעות מאותו הרגע בו בושל המאכל הבשרי). האשכנזים וחלק מהספרדים מקפידים גם בכלי שאיננו בן יומו – אך לא ניכנס כרגע לכל סוגיית נט בר נט.

יש צורות רבות של הכשרות, ליבון חמור, ליבון קל, הגעלה ועוד. אך הטוב ביותר הוא להשתמש בסט כלים נפרד, כך גם עם תנורי אפיה ובישול.

מה ממומלץ לעשות?

לכן הטוב ביותר הוא לקנות תנורים נפרדים ממש, אך יש שיטות מקילות כמו של הרב עובדיה זיע"א, וחלק מהפוסקים האשכנזים שמתירים להשתמש בתנור מופרד, כלומר בתנור שיש בו 2 תאים באותו המכשיר, כל תא מתחמם בנפרד וכל תא נפרד עם בידוד והרבה תחכומים בכדי שזה יועיל הלכתית. העדה החרדית גם כן מעניקה כשרויות לחלק מהתנורים ועוד. ישנם שיטות כמו של הרב מרדכי אליהו זיע"א שאומר שזה לא מועיל והכי טוב לצאת ידי כל השיטות ופשוט לקנות 2 תנורים, מיקרוגלים וכו'.

מה עושים עם כיריים?

האם צריך 2 סטים של כיריים? התשובה לכך היא לא. כיריים חמים כל כך שגם אם נופל עליהם משהו חלבי או בשרי הוא מיד נשרף ונהיה לא אכיל. לגבי כיריים של גז, חשוב להקפיד שאם נופל מאכל לא על חצובות הגז ולא על גוף הגז, יש לא להשתמש באותו מאכל אף אם נראה שהכיריים נקיים, בעקבות כך שהחלק הזה לא מתחמם מאוד כמו החצובות, ושם זה ממש יכול להיות טרף שכן נשפך דברים חלביים ובשריים שם באופן קבע!

לפסח ישנם פוסקים רבים שאומרים שהכי טוב שיהיה סט כיריים אחר.

מה עושים בפסח?

בפסח ישנם כללים שונים, הן לדברים כמו מוצרי חשמל כמו מקררים שצריך להקפיד בהם על דברים שונים והן על סירים, וכלי אוכל.

Exit mobile version