הדרך להמרצת ילדך- מחמאות!

מתי לאחרונה החמאת לילדך? האם עשית זאת בצורה הנכונה? כתבה זו תמחיש לך עד כמה מחמאות אלו חשובות ומסייעות לו ולא פחות, גם לך. מדוע אנחנו כל כך אוהבים מחמאות ? התשובות, בכתבה שלפניכם.

אין אחד מאיתנו שלא אוהב שמחמיאים לו ומעודדים אותו, במיוחד במצבים בהם אנו חווים כישלון, אכזבה או סתם כשאנו מרגישים מצב רוח ירוד.

המחמאות חשובות לכל אדם, בכל גיל ובהקשר לכל תחום בחייו, וביתר שאת בתקופת הילדות.

 

אם ננסה להעלות בזכרוננו מחמאות מהעבר, נשים לב שאנו זוכרים אותן בעיקר משום שהן נסכו בנו כוח, תקווה ואמונה ביכולותינו. מחמאות מעין אלה נחקקו בזכרוננו בשל ההרגשה הטובה שהן נסכו בנו באותם רגעים.

 

בתקופת הילדות אנו בונים את עיקר בטחוננו העצמי

בטחונו העצמי של האדם נבנה ע"י הדימוי העצמי שלו. הדימוי העצמי הוא כל מה שאנשים חושבים על האדם, אומרים על האדם, משדרים לו שהוא, ובודאי מה שהוא חושב על עצמו.

 

ע"י שנחמיא לילדינו ונעודד אותם, בעיקר בתקופת ילדותם, בטחונם העצמי יהיה יציב וחזק מספיק להמשך חייהם.

ידוע כי התכונה החשובה ביותר אצל האדם זוהיכבודו.

אדם שמחמיאים לו, מרגיש שמכבדים ומעריכים אותו, ע"י כך כבודו מתרומם וביטחונו העצמי מתחזק ומתעצם.

 

המחמאות גורמות לאדם להאמין בעצמו וביכולותיו וממילא נוסכות בו מרץ וכח להמשיך בעשיית פעולותיו מתוך חשק ולב שמח.

מחקרים מוכיחים כי בניגוד למשפט המוכר "מטעויות לומדים", הלמידה הטובה ביותר היא דווקא מניתוח ההצלחות שהאדם חווה במהלך חייו.

כיצד נוכל להחמיא לילדנו בצורה הנכונה ביותר?

 

1.     נחמיא לילדנו רק מחמאות אמיתיות וכנות.
כאשר
אנו אומרים לילד מילים שאינן אמיתיות, הוא חש בכך, לא מאמין לדברינו וכל שכן שלא יתעניין בעוד מחמאות מסוג זה כי מבחינתו הן שקריות.

חוסר רצון במחמאות יגרור התנהגות בלתי הולמת וחוסר רצון בביצוע פעולות חיוביות כי בכל אופן הילד לא זוכה לקבל מחמאה אמיתית השווה בעיניו. לדוגמא: כאשר אמא אומרת לבנה בן  ה-4 : "איזה ציור מהמם! אתה צייר מוכשר", מחמאה זו מוגזמת, לא אמיתית ובלתי אמינה בעיני הילד.על האמא לומר לו: "הציור מאוד יפה, השתפרת מאוד בצביעה שלך!".

2.     המחמאות צריכות להיאמר בצורה מפורטת, בה הילד יבין מדוע אנו מחמיאים לו וע"י כך יוכל להתמיד באותה פעולה חיובית מכיון שיכיר בה כמייצרת מחמאות ועידודים. לדוגמאילדה שסידרה את חדרה, אם האמא תאמר לה: "את ילדה נהדרת!", לא בטוח שהילדה תדע מדוע היא נהדרת. אך אם האמא תאמר לה: "תודה רבה שסידרת את החדר, עזרת לי מאוד, את ילדה נהדרת!", הילדה תבין שהיא נהדרת" מכיון שסידרה את חדרה .בפעם הבאה, היא תדע שלעזור לאמא זה מעשה חיובי המייצר מחמאות ולכן תתמיד בכך.

 

3.     כאשר ילדנו חווה חוויה שלילית של כשלון או אכזבה, לא תועיל רק מחמאה .ראשית, נימנע ממתיחת ביקורת ונפתח שיחה אישית עם ילדנו, שיחה מלאת הקשבה והכלה, בה הילד יספר לנו מה הוא מרגיש. נשאל אותו שאלות שיגרמו לו לחשוב מדוע נגרם מצב זה וכיצד באפשרותנו לשפרו.

 

שנית, לאחר השיחה האישית נרעיף עליו מחמאות אודות אישיותו המיוחדת, תכונותיו ומידותיו הטובות, נאמר לו שאנו מאמינים בו וביכולותיו וע"י כך ננסוך בו כוחות ואמונה בעצמו להמשך דרכו.

 

לדוגמא: ילד שחווה כישלון במבחן אליו הוא לא למד כלל, לא נאמר לו:" לא למדת, מה ציפית שיקרה", "?אתה חסר אחריות וזו התוצאה" מילים אלו רק ישפילו אותו, יגרמו לו לרגשות אשמה ולא יועילו כלל. אלא נשאל אותו: "מדוע את חושב שנכשלת? מה לדעתך כדאי לשפר?", "האם אנו יכולים לעזור לך בדבר מה?"

 

ולאחר מכן נאמר לו "אתה ילד נבון וכישרוני, אנו בטוחים בהצלחתך וביכולותיך ואנו אוהבים אותך תמיד, בכל מצב".

Exit mobile version