גריטת רכבים, איך זה עובד?

בעבר, יכולתם לבצע הליך של גריטת רכבים ישירות מול משרד התחבורה. אלא שהתקנה כבר לא בתוקף כיום, ובמאמר שלפניכם נסקור את כל מה שאתם צריכים לדעת לפני שתתחילו את ההליך

אם הגעתם למצב שהרכב המיושן שלכם שווה אלפי שקלים בודדים, בוודאי שקלתם אפשרות של גריטת רכבים, או העברת הרכב לפירוק. בשתי האפשרויות, תקבלו עבור הרכב סכום שצפוי להגיע לכמה אלפי שקלים, ותחסכו מעצמכם את כאב הראש הכרוך בניהול הליך מכירה בסכומים כה פעוטים באופן יחסי. בעבר, המדינה העבירה תקנה שמאפשרת לבעלי רכבים ישנים להעביר את הרכב לגריטה דרך משרד התחבורה, ולקבל חזרה סכום של עד כ-3,000 שקלים. אלא שהתקנה שיצאה לדרך ב-2010 החזיקה מעמד למשך שלוש שנים בלבד, וכעת גריטת רכבים מבוצעת אך ורק באופן פרטי. מבחינת סוחר הרכבים הפרטי, הוא מעוניין ברכב שלכם כדי לפרק אותו, לשפץ במידת הצורך את החלקים שלו ולאחר מכן למכור אותם ברווח. בנוסף, לרוב ברכבים ישנה כמות גדולה של ברזל, אשר ניתן למכור בסכום לא מבוטל לחברות העוסקות בברזל או במחזור. כמובן שלפני שמשלימים את התהליך, ישנו צורך לעבור תהליך של הורדה מהכביש דרך משרד התחבורה. את כל הדברים האלו נסביר במאמר שלפניכם.

התקנה שבוטלה

ב-2010 הוציא משרד התחבורה נוהל, שאפשר לבעלי רכבים לבצע את הגריטה דרך משרד התחבורה ולקבל בחזרה, כאמור, סכום של עד 3,000 שקלים. על פי התקנה דאז, הייתם יכולים להעביר למשרד התחבורה את הרכב לצורך גריטה וסכום הכסף היה מגיע לחשבון הבנק שלכם בתוך 45 ימים. את התהליך יכולתם לבצע אם לא היו קיימים שעבודים ועיקולים על הרכב ובמידה והפקדתם את הרכב תוך 48 שעות באחד ממגרשי הגריטה. אלא שתקציב הגריטה שהקצתה המדינה הסתיים בשנת 2013, ומאז ועד היום המדינה אינה מציעה תכנית גריטה חלופית לרכבים. לכן, עולם הגריטה עבר לסוחרי הרכב הפרטיים ולבעלי מגרשי הרכבים, אשר מעניקים את אותו השירות.

ההשפעות של הקורונה

משבר הקורונה הביא איתו, לפחות לפרקים, ירידה בכמות המכוניות על הכביש. תקופת הסגרים, מעבר של רבים ממקומות העבודה למודל של עבודה מהבית או עבודה היברידית ועוד. תקופת הקורונה הביאה איתה גם ירידה בכל הקשור לשוק הרכב ולקניית רכבים חדשים. לפני כשנתיים פורסם כי משרד האוצר והמשרד להגנת הסביבה יזמו מהלך להחזרת אפשרות הגריטה דרך המדינה, כאשר הפתרון שעלה הוא שיבואניות הרכב ישתתפו בעלויות הגריטה, מכיוון שהן מרוויחות מכך שרכבים ישנים יורדים מהכביש. מבחינת משרד האוצר, מדובר היה במהלך שיקפיץ חזרה את שוק הרכב, בעקבות כך שרבים יוותרו על הרכב הישן שלהם ויפנו לקניית רכב חדש. מבחינת המשרד לאיכות הסביבה, ישנו רצון למהלך מכיוון שרכבים ישנים לרוב מזהמים אוויר בצורה רבה יותר מאשר רכבים חדשים. בנוסף, ברכבים הישנים לרוב מערכות הבטיחות ברמה נמוכה הרבה יותר עד לא קיימת, כאשר עדיין תוכלו למצוא על הכביש כיום רכבים ללא כריות אוויר לדוגמא. בנוסף, נהגים רבים מחפשים  "להיפטר" מהרכב הישן אשר ברשותם, מכיוון שהם מוצאים את עצמם מבזבזים עליו אלפי שקלים, במקרה הטוב, בכל שנה, במוסכים.

מעבר של נהגים אל רכבים חדישים יותר בישראל, אשר מאובזרים במערכות בטיחות בתקנים מתקדמים, צפויה להביא לירידה בכמות ההרוגים והנפגעים בתאונות דרכים ברחבי הארץ. אלא שלמרות הפרסומים, לא חל שינוי נכון לכתיבת שורות אלו בתקנות משרד התחבורה, ואפשרויות של גריטת רכבים ניתן להוציא לפועל כיום רק בדרך פרטית.

גריטת רכבים – כל השלבים

על מנת לבצע את גריטת הרכב ולהוריד את הרכב מהכביש, עליכם לבצע הליך מול משרד התחבורה. לאחר מכן תוכלו ליצור קשר עם סוחרי רכב פרטיים או בעלי מגרש רכבים, אשר יבצעו עבורכם את הגריטה, ובכך למעשה יסתיים הקשר שלכם עם הרכב המיושן שלכם.

ראשית, עליכם יהיה להפקיד את רישיון הרכב במשרד התחבורה ולבצע תהליך של הורדת רכב מהכביש, מכיוון שהרכב לא מיועד יותר לנסיעה על הכביש. התהליך לא מסובך יתר על המידה, אך יש להקפיד לעשות אותו כמו שצריך כדי למנוע הסתבכויות, אשר יכולות להיות חמורות ביותר, בעתיד.

הליך ההורדה מהכביש אינו כרוך בתשלום, אלא רק בבירוקרטיה מול משרד הרישוי, אותה מומלץ מאוד להשלים עוד בטרם מסרתם את הרכב לידיים של סוחר רכבים פרטי או בעלים של מגרש רכבים. במידה וישנו על הרכב שעבוד, עיקול, חוב, או מגבלה אחרת כלשהי, לא תוכלו להשלים את תהליך הורדת הרכב מהכביש, עד אשר תסדירו את הנושא. במידה והנושא הוסדר או שלא היה צורך להסדירו מכיוון שאין שום מגבלה על הרכב, תדרשו להגיע לאחד מסניפי משרד הרישוי, באמצעות זימון תור באפליקציית MyVisit. אל הביקור בסניף תדרשו להגיע עם מסמך המאשר כי אתם בעלי הרכב, לדוגמא רישיון רכב בתוקף. אל ההליך תדרשו להגיע עם תעודת הזהות של בעלי הרכב, צילום צ'ק עם פרטי חשבון הבנק של בעל הרכב ומסמך המעיד על ניהול חשבון בנק. ניתן לבצע את התהליך גם באמצעות מיופה כוח, כאשר במקרה הזה יש צורך להגיע עם טופס ייפוי כוח חתום ותעודת זהות של מיופה הכוח ושל בעל הרכב המקורי.

לאחר מכן, תדרשו למלא טופס בו תבקשו לבטל את רישום הרכב במשרד הרישוי, אותו ניתן למלא כיום גם באופן מקוון בקישור הבא. עם השלמת התהליך, תקבלו רישיון רכב זמני ל-48 שעות, כאשר במסגרת הזמן הזו תדרשו להעביר את הרכב למקום בו תבוצע הגריטה. לאחר שהרכב הגיע ליעדו, למעשה סיימתם את התהליך והרכב כבר לא עוד באחריותכם. יש להקפיד על כך שאתם מבצעים את התהליך מול משרד הרישוי עוד בטרם העברת הרכב לידיים הבאות, שכן לא תרצו לקבל בדואר הודעות קנס לפתע או דרישת תשלום אגרת רישוי.

לאחר שסיימתם את התהליך, ובמידה ונותרו עוד יותר מ-30 יום לסיום אגרת הרישוי השנתית אותה קיבלתם, תוכלו לפנות במסמך נוסף אל משרד הרישוי, אשר יזכה אתכם דרך חשבון הבנק הפרטי שלכם על החלק היחסי בשנה בו הרכב כבר לא בידיכם.

לסיכום

גריטת רכבים הינה פעולה אשר הופכת נפוצה יותר ויותר. תהליך ההתחממות הגלובאלית שעובר על העולם והצורך להפחית את זיהום האוויר, גורם לבעלי רכבים רבים להפטר מהרכב הישן והמזהם שלהם, ולעבור לאופציה ירוקה יותר. כיום, שוק הרכב עובר תהליך איטי אך דרמטי של מעבר לרכבים חשמליים ורכבים היברידיים, כאשר אחת המטרות המרכזיות היא להפחית את זיהום האוויר העצום שגורמים הרכבים על הכביש. בנוסף, בעלי רכבים רבים לא מעוניינים לנהל הליך מכירה, שכולל משא ומתן ולא מעט טרטורים עבור רכב עליו יוכלו "להוציא" אלפי שקלים בודדים, ומעדיפים לנהל הליך גריטה, שלרוב הוא פשוט יותר וכולל הרבה פחות כאבי ראש. בעוד שבעבר היה ניתן לבצע את גריטת הרכבים ישירות דרך משרד התחבורה, כיום תוכלו לבצע במשרד רק את תהליך ההורדה מהכביש, כאשר לאחר מכן תוכלו להקשר עם סוחר רכבים פרטי או בעל מגרש רכבים, על מנת להשלים את התהליך ולעבור לרכב הבא שלכם בראש שקט.

Exit mobile version