פרשת כי תשא תשעז

or haparasha1

מתנה טובה ושבת שמה

"וְשָׁמְרוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשַּׁבָּת לַעֲשׂוֹת אֶת הַשַּׁבָּת" (שמות לא, טז).

דרשו רבותינו (שבת י ע"ב, ביצה טז ע"א) אמר לו הקב"ה למשה מתנה טובה יש לי בבית גנזי ושבת שמה ואני מבקש ליתנה לישראל, לך והודיעם.

השבת היא המתנה החשובה ביותר שנתן לנו הבורא יתברך, זהו הכתר של עם ישראל, אם השבת הקדושה שמורה בעם ישראל, הרי שהם שמורים ומוגנים מכל צר ונזק.

החפץ חיים מונה וכותב בספרו ששתיים עשרה פעמים נשנה בתורה עניין השבת, וכל הנביאים הוכיחו על השבת, ולא מצינו שום עונש שנענש האדם החוטא ע"י הקב"ה בעצמו, רק אצל השבת, כיוון שהשבת היא הנפש והנשמה היהודית, ואותה אנחנו צריכים לשמור מכל משמר!

משל למה הדבר דומה, אם חסר לאדם אבר מסוים, עדיין חיותו אינה נפסקת, גם אם חסר לו עין או אוזן הוא יכול עדיין להתקיים, אמנם כבעל מום, אך יכול להתקיים, אולם אם הראש חסר, אין מה לעשות יותר, צריך לקבור אותו ולהודיע על פטירתו..

זה המשל, והנמשל- השבת היא הראש של האומה היהודית ולכן חובה קדושה עלינו לשמור אותה מכל משמר!

בואו ונקבל אותה באהבה ושמחה, נבקש לדעת וללמוד את הלכות השבת, נעשה קידוש ונבצע על לחם משנה, נשיר שירי שבת כל המשפחה יחדיו ונאמר דברי תורה על שולחן השבת, אם נעשה כן ודאי שנהיה רצויים וטובים לפניו יתברך, הַשּׁוֹמֵר שַׁבָּת, הַבֵּן עִם הַבַּת, לקל יֵרָצוּ, כְּמִנְחָה עַל מַחֲבַת (מתוך זמירות שבת).

♦♦♦♦♦

כוחה של השבת גדול ועצום עד למאד, כפי שדרשו רבותינו (שבת קיח ע"ב) על הפסוק בישעיה (נו, ב) אַשְׁרֵי אֱנוֹשׁ יַעֲשֶׂה זֹּאת וּבֶן אָדָם יַחֲזִיק בָּהּ שֹׁמֵר שַׁבָּת מֵחַלְּלוֹ, אל תקרי מחללו אלא מחול לו, כל השומר שבת כהלכתה אפילו עובד עבודה זרה כדור אנוש, מוחלין לו.

על הפסוק "וְשָׁמְרוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשַּׁבָּת לַעֲשׂוֹת אֶת הַשַּׁבָּת" (שמות לא, יז), מבאר האור החיים הקדוש שהשמירה היא זאת שעושה את השבת, וככל שעם ישראל יותר ישמרו את השבת גאולתם קרובה לבוא.

יהודי שמצליח להשפיע על יהודי חברו לשמור גם את השבת,  אשריו ומה טוב חלקו,  ועליו עתידה להכריז בת קול "מי שפעל יבוא וייטול שכרו". אלקנה זכה שיצא ממנו שמואל שהיה שקול כנגד משה  ואהרון, הואיל והשפיע על אחרים לעלות לרגל. אמר לו הקב"ה "בשכר זאת שאתה מכריע את בני לכף זכות הנני נותן לך בן שיכריע את כל כללות ישראל לכף זכות".

על ידי שמזכה האדם את הרבים ושומרם ומצילם מחילול שבת זוכה לבנים גדולי ישראל (על פי המשנ"ב בסימן רנ"ו סק"ב, וכך היה רגיל מורנו ורבינו מרן זצוק"ל לומר, והיה מברך בברכה זו את המתאמצים למען שמירת השבת), ואף הוא בעצמו עולה למדרגות גבוהות בקדושה וביראה שהרי כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו וזכות הרבים תלויה בו (יומא פז ע"א). לכן כל אחד שיכול לדבר ולהשפיע על חבירו, יעשה זאת בחכמה ובנחת, כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ (תהילים קד, כד)מעלת השבת גדולה ועצומה, ולכן מיד לאחר גאולת מצרים ציווה לנו הקב"ה על השבת הקדושה, ושמירת השבת היא המעידה על חידוש העולם ושהקב"ה ברא אותו בששה ימים.

יהי רצון שנזכה לשמור את השבת כהלכתה, ובזכות כך נראה בקרוב בישועת ישראל השלימה, וכפי שאמרו רבותינו (שבת קיח ע"ב) אלמלי משמרין ישראל שתי שבתות כהלכתן מיד נגאלים, במהרה בימינו, אמן.

Exit mobile version