מוטיבציה חינוכית

מוטיבציה חינוכית

מי הוא מחנך טוב שמשפיע ?

רוב האנשים מכירים את דמות המחנך שנים רבות וחלקם אף בחרו להפוך למחנכים וזאת על מנת לצלוח את הדרך עבור הדור הבא ולעזור להם בכל הקשור אל עיצוב אישיותם. יאנוש קורצ’ק כתב “אין לתת לילד מורה האוהב את הספר ואינו אוהב את האדם”. מחנך טוב מבין כי לפניו עומד אדם ולא רק תלמיד כמושג. אדם ככלל האנשים הדורש וזכאי לכבוד מסביבתו.

האם מעבר לאמירת שלום לתלמידו, האם ידרוש בשלומו? האם הוא מתעניין במעשיו? האם הוא מקצה את הזמן הדרוש לו? האם באפשרותו לחקור את צרכיו האישים של התלמיד? האם יהווה המורה דוגמא אישית לתלמידיו?

שאלות רבות.

המשימה מורכבת ולא קלה, אך היכולת לענות על כל אלו והשילוב בין העברת התכנית הלימודית לבין רכישת האמון והכבוד מצד התלמיד תהפוך את אותו המחנך ששואל את השאלות ומחפש את התשובות אליהן, למחנך שישפיע על דור העתיד.

הצלחה נוספת בתחום החינוך שהשפיעה ישירות על הישגיו של התלמיד היא “שעה פרטנית”. תכנית זו היא למעשה מתכונת של זמן איכות בין המורה לתלמיד או בין המורה לקבוצה קטנה של תלמידים. מסגרת זו מאפשרת למורה להכיר את תלמידיו בצורה טובה יותר, לאבחן את צרכיהם ולהעניק תשומת לב לצרכי התלמיד וזאת בהשוואה אל לימוד פרונטאלי אל מול כיתה מלאה. הדבר מהווה קרש מקפצה לשיפור הישגי התלמיד, מיצוב מעמד המורה מול תלמידיו, מצב המנצח עבור כל הצדדים.

לסיכום

דמות המחנך היא דמות חשובה מאוד ומהותית בעיצוב אישיותו ומאפייניו הלימודיים של התלמיד. המורה במתכונת המתאימה “יזרע” מוטיבציה בקרב התלמיד והתוצאה שתתקבל בסופו של דבר תהיה אדם טוב יותר.

רבי יוחנן אומר: “לב טוב…”